Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13.01.2012, sygn. ITPP1/443-1440/11/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-1440/11/AJ

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W złożonym wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dom Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną powiatu, realizującą jego zadania. Działa na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. nr 175 poz. 1362 z późn. zm.) oraz powiązanymi przepisami prawa, świadczy dla mieszkańców usługi pomocy społecznej wraz z zakwaterowaniem (dział 87 PKWiU z 2008 r.). Usługi te są świadczone w oparciu o decyzje ustalające opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej wydawane przez ośrodki pomocy społecznej działające z upoważnienia wójta, burmistrza, prezydenta. Z decyzji takich wynika między innymi, iż opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej wnosi mieszkaniec domu nie więcej niż 70% swojego dochodu (art. 61 ustawy o pomocy społecznej). W przypadku brakującej kwoty pozostałą część odpłatności ponoszą odpowiednio (w przypadku Domu Pomocy Społecznej) ośrodki pomocy społecznej. Ta zasada dotyczy mieszkańców skierowanych do domu po dniu 1 stycznia 2004 r. W przypadku mieszkańców skierowanych przed dniem 1 stycznia 2004 r. różnica do kosztów utrzymania finansowana jest z budżetu wojewody. Odpłatności zgodnie z ww. decyzjami dokonywane są na konto bankowe. Przyjmowane wpłaty stanowią dochody budżetowe i są przekazywane do powiatu. W Domu Pomocy Społecznej prowadzona jest szczegółowa ewidencja dochodów budżetowych z tytułu odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej wpłacanych przez ZUS, KRUS oraz ośrodki pomocy społecznej. Dom Pomocy Społecznej zwolniony jest od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 pkt 1 ust. 22 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W roku 2010 domy pomocy społecznej objęte były zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie paragrafu 2 i poz. 26 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009 r. Nr 224 poz. 1797). Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138 poz. 930) usługi w zakresie opieki społecznej tracą zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dniem 30 kwietnia 2011 r. gdyż dział 87 PKWiU nie jest wymieniony w załączniku. Natomiast w poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia, zwalnia się sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności tj. świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00