Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17.11.2011, sygn. ITPP2/443-1220b/11/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-1220b/11/RS
W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wg. ustalonej proporcji.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wg ustalonej proporcji - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wg ustalonej proporcji.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Gmina będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w latach 2007-2010 przeprowadziła inwestycję pod nazwą B. ()". W wyniku inwestycji, na nieruchomości o powierzchni 4.711 m2, na której dotychczas funkcjonowały lokale usługowe i gastronomiczne, powstał kompleks zabudowany budynkami oznaczonymi w projekcie jako:
- A budynek, w którym funkcjonuje zaplecze amfiteatru (przebieralnie, magazyny, itp.), ale także lokale z przeznaczeniem na działalność usługową,
- B i C - budynki, w których znajdują się lokale przeznaczone na działalność usługową.
Oprócz wyżej wskazanych budynków w ramach inwestycji powstała pozostała infrastruktura konieczna do funkcjonowania amfiteatru (scena, miejsca siedzące, sieci, przyłącza, ciągi komunikacyjne) oraz zagospodarowano tereny zielone na nieruchomości zabudowanej budynkiem amfiteatru. Gmina ponosiła w przeszłości i będzie ponosiła w przyszłości różnorakie koszty związane z bieżącym utrzymaniem obiektu. Zdecydowana większość środków na ww. inwestycję została przeznaczona na budowę budynków A, B i C oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej, natomiast koszty zagospodarowania terenów wokół amfiteatru miały charakter poboczny. W związku z tym, iż inwestycja była i będzie wykorzystywana co do zasady w dwóch różnych celach - artystycznym i komercyjnym, zarządzanie nią powierzono dwóm różnym podmiotom. Część przeznaczona na działalność wyłącznie komercyjną jest zarządzana przez spółkę, natomiast część przeznaczona na działalność artystyczną jest zarządzana przez Dom Kultury (DK). Na podstawie aktu notarialnego z dnia 2 lipca 2008 r. oddano na okres od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 30 kwietnia 2030 r. spółce w odpłatne użytkowanie część nieruchomości o powierzchni 1.630 m zabudowanej budynkiem amfiteatru, z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gastronomicznej i handlowej, jako usług towarzyszących amfiteatrowi. W skład tej części nieruchomości wchodzą lokale użytkowe w budynkach A, B i C. Z tytułu użytkowania części nieruchomości spółka płaci na rzecz Gminy wynagrodzenie wraz z należnym podatkiem od towarów i usług. Ponadto do dnia 31 sierpnia 2008 r. ta część nieruchomości obciążona była 9 umowami dzierżawy zawartymi pomiędzy Gminą, a dotychczasowymi dzierżawcami terenu, prowadzącymi na nim działalność gospodarczą. Natomiast kolejne umowy z podmiotami chcącymi prowadzić działalność gospodarczą w lokalach użytkowych położonych w kompleksie na okresy po dniu 1 lipca 2008 r. były zawierane przez spółkę. Zarządzanie częścią amfiteatru przeznaczoną na działalność artystyczną powierzono DK, który jest samorządową instytucją kultury utworzoną przez Gminę na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, ze zm). Utworzenie DK było działaniem związanym z wykonywaniem zadań własnych Gminy, w zakresie działalności kulturalnej, co wynika z art. 9 ust. 2 ww. ustawy. W dniu 30 grudnia 2009 r. Gmina zawarła z DK umowę w formie aktu notarialnego, na podstawie której oddała do używania przez DK część nieruchomości zabudowanej budynkiem amfiteatru wraz z zapleczem. Część nieruchomości oddana do używania dla DK obejmuje tę część nieruchomości zabudowanej amfiteatrem, która nie jest używana przez spółkę (a zatem jest to całość nieruchomości, z wyjątkiem budynków B i C oraz z wyjątkiem odpowiednich lokali użytkowych w budynku A, a także gruntu położonego pod nimi). Lokale przekazane na rzecz spółki (w budynkach A, B i C) zostały oddane do użytkowania w innym stanie wykończenia (stan surowy zamknięty) niż pomieszczenia w budynku przekazanym dla DK (pomieszczenia zostały wykończone pod klucz oraz zapewniono stosowne wyposażenie tych pomieszczeń). Ten fakt znacznie wpłynął na zwiększenie udziału wartości budynku A (ze względu na wartość części oddanej w użytkowanie DK) w wartości całej inwestycji. Istotne jest również to, iż powierzchnia użytkowa budynku A w znacznym stopniu odbiega od jego powierzchni zabudowy (jest mniejsza). Wynika to z faktu, iż budynek A został zaprojektowany głównie jako zaplecze amfiteatru, co powoduje, że znajduje się w nim dość duża ilość pomieszczeń, których powierzchnia na podstawie odrębnych przepisów nie jest zaliczana do powierzchni użytkowej budynku. Porównanie budynków A, B i C pod kątem procentowego udziału powierzchni użytkowej działa na niekorzyść" budynku A, jeśliby odnieść wynik do tożsamego porównania pod kątem procentowego udziału powierzchni zabudów. Na potrzeby niniejszego wniosku Gmina przyjmuje, że z tytułu oddania nieruchomości w użytkowanie DK nie przysługuje Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego. Dotychczas Gmina nie odliczała podatku naliczonego od nakładów poniesionych na inwestycję oraz od wydatków związanych z bieżącym funkcjonowaniem amfiteatru.