Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28.09.2011, sygn. ITPP2/443-920a/11/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-920a/11/RS

W zakresie opodatkowania transakcji nieodpłatnego przekazania majątku oraz obowiązku dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2011 r. (data wpływu 27 czerwca 2011 r.) uzupełnionego w dniach 12 i 20 września 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji nieodpłatnego przekazania majątku oraz obowiązku dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2011 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniach 12 i 20 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji nieodpłatnego przekazania majątku oraz obowiązku dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku, oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jednostka budżetowa Gminy - Ośrodek Sportu i Rekreacji (OSiR) powstał na podstawie uchwały Rady Miasta z dnia 25 sierpnia 2010 r. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego przy ul. Ż. w celu jego przekształcenia w jednostkę budżetową i nadania statutu jednostce. Zgodnie z ww. uchwałą, jednostka budżetowa z dniem 1 stycznia 2011 r. przejęła pracowników, nieodpłatnie mienie znajdujące się w użytkowaniu zakładu budżetowego, należności i zobowiązania. W dniu 1 czerwca 2011 r. Rada Miasta podjęła uchwalę w sprawie zmiany statutu Szkolnego Schroniska Młodzieżowego rozstrzygając, iż schronisko jako jednostka budżetowa Gminy prowadzić będzie działalność statutową w budynku przy ul. Ż., w którym jest obecnie hotel będący w strukturze OSiR oraz w miejscowości N., w której znajduje się ośrodek wypoczynkowy będący także w strukturze OSiR. Wykonanie ww. uchwały Rada Miasta przekazała Prezydentowi Miasta, który na posiedzeniu Kolegium Prezydenckiego Miasta w dniu 10 maja 2011 r. podjął decyzję o oddaniu w trwały zarząd w częściach ułamkowych, nieruchomości Ośrodkowi Sportu i Rekreacji oraz Szkolnemu Schronisku Młodzieżowemu, z określeniem sposobu korzystania przez wydzielenie części budynków i gruntów dla każdej jednostki. Zapadło także rozstrzygnięcie o przekazaniu w administrację jednostce budżetowej Gminy (Szkolnemu Schronisku Młodzieżowemu) nieruchomości zabudowanej (działka nr 245/1 o powierzchni 6,8381 ha na terenie Gminy P. - ośrodek wypoczynkowy) pozostającej w użytkowaniu wieczystym Gminy. Prezydent Miasta zobowiązał dyrektora Ośrodka Sportu i Rekreacji do przekazania majątku jednostce budżetowej Gminy - Szkolnemu Schronisku Młodzieżowemu, który przejmie także w trybie art. 23 Kodeksu Pracy, pracowników OSiR pracujących obecnie w hotelu i ośrodku wypoczynkowym, a także w części należności i zobowiązania w zakresie cesji praw i obowiązków wynikających z zawartych umów o świadczenie różnych usług. Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej nr ITPP1/443-759/10/MN zajęła stanowisko, iż majątek ten, w przypadku wniesienia go przez Gminę aportem do spółki z o.o., stanowiłby zorganizowaną część przedsiębiorstwa. OSiR na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego nieodpłatnie przekaże środki trwałe i wyposażenie, wartości niematerialne oraz w części zobowiązania i należności wynikające z umów dotyczących ww. obiektów bezpośrednio Schronisku (według dyspozycji Prezydenta Miasta ewentualnie nieodpłatnie przekaże mienie Gminie jako właścicielowi, która następnie przekaże je schronisku - swojej jednostce budżetowej). Nieruchomość przy ul. Ż. (dz. 112/4), na której posadowiony jest budynek hotelu, Gmina nabyła nieodpłatnie z mocy prawa, na podstawie decyzji Wojewody z dnia 15 stycznia 1992 r. Nieruchomość pozostawała w użytkowaniu OSiR - zakładu budżetowego - do którego stosowało się odpowiednio przepisy o trwałym zarządzie. Obecnie OSiR (jednostka budżetowa) wystąpiła z wnioskiem do Prezydenta Miasta o przekazanie w drodze decyzji administracyjnej w trwały zarząd w częściach ułamkowych ww. nieruchomości Ośrodkowi, z jednoczesnym określeniem sposobu korzystania z nieruchomości przez każdy podmiot, t.. wydzielenie części hotelowej budynku wraz z gruntem dla Szkolnego Schroniska Młodzieżowego, a pozostałej części budynku wraz z gruntem dla potrzeb OSiR - zgodnie z rozstrzygnięciem Prezydenta z dnia 10 maja 2011 r. Nieruchomość - działka Nr 245/1 o powierzchni 6,8381 ha położona w obrębie wsi N., stanowiąca własność Gminy P, pozostaje w użytkowaniu wieczystym Gminy. Prawo to wpisane jest do Księgi Wieczystej i przysługuje Miastu do dnia 5 grudnia 2089 r. Budynki i budowle znajdujące się na ww. gruncie zostały wybudowane ze środków finansowych Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych Miasta, którego prawnym następcą było Przedsiębiorstwo Gospodarki Miejskiej. Po jego likwidacji mienie to przejęła nieodpłatnie Gmina. Od dnia 15 kwietnia 1993 r. działalność z wykorzystaniem tego mienia prowadził Ośrodek Sportu i Rekreacji - zakład budżetowy, który zgodnie z decyzją Zarządu Miasta otrzymał nieodpłatnie w administrację. Od dnia 1 stycznia 2011 r. - jednostka budżetowa OSiR prowadziła działalność - bez przekazania w trwały zarząd. Ośrodek Sportu i Rekreacji, na podstawie art. 93, 93a i 93b Ordynacji podatkowej, wstąpiła w prawa i obowiązki podatnika - likwidowanego zakładu budżetowego i prowadzi usługi hotelarskie oraz gastronomiczne w ww. obiektach. W okresie korzystania z ww. obiektów OSiR - zakład budżetowy, a następnie jednostka budżetowa - ponosił nakłady na budynki i budowle, dokonywał zakupów środków trwałych. Przysługiwało jemu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Z wykorzystaniem tego majątku OSiR świadczy usługi hotelarskie i gastronomiczne. Ośrodek wypoczynkowy i hotel są wyodrębnione organizacyjnie i finansowo jako zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do realizacji określonych zadań. Majątek ten mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Wyodrębnienie w strukturze organizacyjnej stanowi formę wyodrębnienia organizacyjnego (nie ma ono sformalizowanego charakteru i polega w szczególności na odrębnym ewidencjonowaniu dochodów i wydatków związanych z prowadzeniem danych usług). Zarówno OSiR, jako zakład budżetowy, jak i jednostka budżetowa oraz Szkolne Schronisko Młodzieżowe są podatnikami podatku od towarów i usług.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00