Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 19.05.2011, sygn. ITPP1/443-327b/11/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-327b/11/DM

Obowiązek rejestracji za pomocą kas rejestrujących.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresi zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, jako kancelaria prawna, sklasyfikowaną w PKD 74.11.Z. Przedmiotem działalności Spółki jest występowanie w imieniu poszkodowanych o odszkodowanie do podmiotu odpowiedzialnego za szkodę. Co do zasady uzyskane w sprawie odszkodowanie wpływa na rachunek bankowy Spółki w kilku transzach w odstępach kilku, kilkunastotygodniowych. Wynagrodzenie Spółki stanowi prowizja od uzyskanego odszkodowania. Wysokość wynagrodzenia zależy zatem od uzyskanej dla klienta kwoty odszkodowania oraz od ustalonej z klientem prowizji. W umowie z klientem jest zapis o następującej treści zleceniobiorca naliczy należne mu wynagrodzenie, z chwilą otrzymania odszkodowania na rachunek bankowy, nie później niż z chwilą zidentyfikowania odszkodowania albo z chwilą powzięcia wiadomości o wypłacie odszkodowania bezpośrednio na rzecz zleceniodawcy. Na bieżąco Spółka obsługuje około 800 klientów. Przelewy, jakie Spółka otrzymuje od podmiotu odpowiedzialnego za szkodę (w 95% tymi podmiotami są zakłady ubezpieczeń) co do zasady zawierają informacje pozwalające na przypisanie odszkodowania, wpływającego na rachunek Spółki, do konkretnego klienta. Zdarza się jednak, że w tytule przelewu dotyczącego odszkodowania, nie ma informacji co do imienia i nazwiska klienta Spółki, nie ma numeru akt Spółki. Jest natomiast numer szkody zakładu ubezpieczeń, który nic nie mówi, gdyż korespondencja dotycząca wypłaconego odszkodowania trafia do Spółki kilka dni później niż przelew z odszkodowaniem. W takim przypadku Spółka czeka na pisemną informację o wpłacie odszkodowania (zazwyczaj jest to decyzja przesyłana tradycyjną pocztą) oraz na własną rękę telefonicznie próbuje ustalić jakiego klienta dotyczy przelew (często z negatywnym skutkiem). Problem niezidentyfikowanych przelewów dotyczy głównie pierwszego przelewu w sprawie dotyczącej konkretnego klienta, bowiem następne przelewy pomimo, że nie zawierają numeru akt Spółki, ani imienia i nazwiska klienta, Spółka rozpoznaje po numerze szkody podmiotu odpowiedzialnego za naprawienie szkody, gdyż w bazie Spółki został on już przypisany danemu klientowi przy wpłacie pierwszej transzy odszkodowania i przesłanej na tę okoliczność decyzji. W działalności Spółki wynagrodzeniem jest prowizyjna część uzyskanego odszkodowania, które wpływa w 99% na rachunek bankowy Spółki. W sytuacji, gdy odszkodowanie zostanie przekazane bezpośrednio do klienta, klient przekazuje Spółce tylko prowizję przelewem, czy gotówką. Przelewy z odszkodowaniem od podmiotu odpowiedzialnego za naprawienie szkody wpływają na rachunek bankowy Spółki nawet po godz. 18.00, podczas, gdy Spółka pracuje do godz. 17.00. Powyższe zagadnienie dotyczy klientów nieprowadzących działalności oraz będących rolnikami ryczałtowymi. Odnośnie zakresu świadczonych usług, Spółka wskazała, ze zgodnie z zapisem umownym zleceniobiorca (Spółka) zobowiązuje się do wykonywania wszelkich usług mających na celu wyegzekwowanie na rzecz zleceniodawcy (klienta) odszkodowania. Świadczone przez Spółkę czynności stanowią usługi prawne, które zgodnie z PKWiU z 2008 r. sklasyfikowane zostały w grupowaniu 69.10.14.0 Usługi doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie prawa cywilnego, natomiast wg PKWiU z 1997 r. w grupowaniu 74.11.12-00.00 Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji w postępowaniu sądowym w innych dziedzinach prawa. W zakresie terminu wykonania (zakończenia) usługi Spółka wskazała, że umowa zawarta zostaje na czas wyegzekwowania całości odszkodowania i obejmuje również etap sprawy sądowej oraz postępowania egzekucyjnego. W przypadku, gdy Spółka nie uzyska dla klienta odszkodowania nie ma prawa do wynagrodzenia. Klientem Spółki może być każdy podmiot (np. osoby prawne prowadzące i nieprowadzące działalności gospodarczej czy też osoby fizyczne prowadzące i nieprowadzące działalności gospodarczej).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00