Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14.01.2011, sygn. ITPP2/443-1068/10/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-1068/10/AD

Sprzedaż działek rolnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2010 r. (data wpływu 20 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 13 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 13 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 30 maja 1986 r. nabył Pan aktem notarialnym, nieruchomość niezabudowaną oznaczoną jako rolną o numerze ewidencyjnym 96 (grunty rolne kl. IVb) o powierzchni 0,97 ha z Państwowego Funduszu Ziemi (Skarbu Państwa), z zamiarem prowadzenia działalności rolniczej na własne potrzeby (uprawa zboża dla celów gospodarstwa i hodowli zwierząt kury, trzoda chlewna). Grunt do sprzedaży przygotowywała Gmina. Ponadto w okresie tym dzierżawił Pan od Gminy, na podstawie umowy dzierżawy z dnia 10 października 1984 r., działkę rolną Nr 17/3 o pow. 0,65 ha. Dzierżawę tę w latach następnych kontynuował Pan, jednak wydzierżawiającymi były inne podmioty. Nieruchomości nie nabył Pan z myślą o dalszej odsprzedaży. Weszła ona w skład gospodarstwa rolnego, którego łączna powierzchnia nieznacznie przekraczała w tym okresie 2 ha. Działalność rolnicza z przedmiotowej nieruchomości sprowadzała się jedynie do wytwarzania płodów rolnych na własny użytek, a nie do celów sprzedaży i handlu. W dacie zakupu przedmiotowej nieruchomości, w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczona była pod działalność rolniczą. Plany miejscowe ustawowo straciły moc obowiązywania z dniem 31 grudnia 2002 r. W dniu 6 lutego 1998 r. Rada Gminy, w drodze uchwały, uchwaliła studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym nabyta nieruchomość ujęta została w kierunku zagospodarowania, jako grunty rolne (w całości), a także w części jako strefę rozwoju funkcji rekreacyjnej. Ze względu na wysokie koszty prowadzenia działalności rolniczej (brak maszyn rolniczych i konieczność ich wynajmu) oraz położenie nieruchomości w atrakcyjnej lokalizacji - niedalekie położenie dużego zbiornika wodnego (jezioro), podjęta została decyzja i uruchomiono procedury zmierzające do opracowania planu miejscowego dla większego obszaru (ok. 24,7 ha), w skład którego wchodziła także przedmiotowa nieruchomość. Zatwierdzony Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 23 marca 2006 r. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określił szczegółowe zasady i warunki scalania i podziału nieruchomości objętych planem miejscowym oraz wyznaczył przeznaczenie nieruchomości jako: tereny turystyczne i sportowe (z dopuszczeniem zabudowy rekreacji indywidualnej), tereny komunikacji drogowej, tereny otwarte oraz tereny parków i skwerów. Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 10 grudnia 2007 r. zatwierdzono scalenie i podział między innymi przedmiotowej nieruchomości na 5 działek o nr 331, 332, 333, 334 i 335 (sklasyfikowane nadal, jako grunty orne) oraz dwie działki nr 341 i 342 przeznaczone pod drogi i tereny zielone, w których współwłaścicielami zostali uczestnicy scalania i podziału. Ww. procedura została wdrożona na podstawie porozumienia między Gminą, a właścicielami większego, spójnego terenu (w sumie dotyczyło to 10 uczestników postępowania dla obszaru prawie 25 ha). Głównym inicjatorem był właściciel działki Nr 109/17. Warunkiem uchwalenia planu miejscowego było włączenie spójnego, całościowego terenu, aż do granic miejscowości () taki warunek został przedstawiony przed przystąpieniem do opracowania planu przez nadzór Wojewody. Szczegółowe uzgodnienia z poszczególnymi właścicielami zostały określone w porozumieniach zawartych pomiędzy uczestnikami procedury, a Gminą. Za opracowaniem planu zagospodarowania przestrzennego przemawiał również interes Gminy, która dąży do zmiany profilu z rolniczej na turystyczno - rolniczą oraz do maksymalizacji dochodów poprzez tworzenie terenów rekreacyjnych i turystycznych z możliwością zabudowy (podatek od nieruchomości dla budynków jest kilkakrotnie wyższy dla zabudowy letniskowej, niż dla budynków mieszkalnych).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00