Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19.01.2010, sygn. IPPB5/423-785/09-3/JC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB5/423-785/09-3/JC
Czy wydatki poniesione na zakup ww. upominków oraz na organizację spotkania promocyjnego wraz z organizacją poczęstunku, które zgodnie z przepisami prawa farmaceutycznego stanowią reklamę, jak również w świetle Ustawy NFZ nie stanowią nieuzasadnionej korzyści majątkowej a także wydatki poniesione na usługi gastronomiczne w restauracjach związane z prowadzeniem rozmów biznesowych mogą zostać zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów na gruncie Ustawy CIT?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04.12.2009 r. (data wpływu 10.12.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków:
- ponoszonych w związku z organizacją spotkania promocyjnego (w tym wydatki na upominki oraz organizację poczęstunku) - jest prawidłowe,
- ponoszonych w związku z prowadzeniem rozmów biznesowych z kontrahentem w restauracji - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10.12.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka jest producentem oraz dystrybutorem środków farmaceutycznych. Spółka w ramach działalności promocyjnej, przekazuje różnego rodzaju upominki, głównie personelowi podmiotów prowadzących działalność w zakresie obrotu produktami leczniczymi (hurtownie farmaceutyczne, apteki) oraz lekarzom. Upominki te są rozdawane podczas spotkań promocyjnych mających na celu informowanie lub zachęcanie do stosowania preparatów leczniczych. Celem spotkań promocyjnych jest zwiększenie liczby przepisywanych recept oraz sprzedaży produktów Spółki. Spotkania organizowane przez Spółkę, stanowią element reklamy w rozumieniu art. 52 ust.1 Ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz.553 ze zm.) (Prawo farmaceutyczne). Upominki stanowią sprzęt i wyposażenie medyczne, jak: książki, pisma i słowniki medyczne, prenumerata prasy medycznej, fartuchy, wieszaki na ubrania i fartuchy, parawany lekarskie, Iatarki lekarskie, chusteczki, drobne urządzenia służące do badania pacjenta, ochraniacze na buty, jednorazowe podkłady na kozetkę, materiały opatrunkowe i pojemniki na zużyte materiały opatrunkowe, ręczniki do rąk i pojemniki do ich wydawania, opaski uciskowe, strzykawki i igły obuwie lekarskie, szczotki do paznokci, dozowniki mydła i środki dezynfekcyjne oraz zawartość do nich, rękawiczki diagnostyczne, mydło antybakteryjne, ciśnieniomierze, stetoskopy, aflamoskopy, paski do pomiaru cholesterolu i glukozy, kamizelki odblaskowe Lekarz nagłe wezwanie, szpatułki, gleukometry, urządzenia pomiarowe (wzrost i waga), kalkulatory medyczne, płyty CD z prezentacjami oraz artykułami dotyczącymi leków, miarki do pomiaru wzrostu, krem do rąk, talk kosmetyczny, wazelina, termometry lekarskie, wagi aptekarskie, higrometry młotki neurologiczne, osłonki na stetoskop, otoskopy, pętle laryngologiczne, szczoteczki cytologiczne, wzierniki ginekologiczne, zawieszki na stetoskop, miksery do mieszania mikstur aptecznych, torby lekarskie, medyczne programy komputerowe, pieczątki lekarskie, żel do USG, druki historia choroby, papier światłoczuły USG, EKG, szkiełka cytologiczne oraz pozostały sprzęt i wyposażenie medyczne.