Interpretacja indywidualna z dnia 11.08.2010, sygn. IBPP1/443-430/10/BM, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP1/443-430/10/BM
Czy udzielane przez Wnioskodawcę bonifikaty powinny pomniejszać obrót i w konsekwencji kwotę należnego podatku od towarów i usług i w związku z tym być dokumentowane fakturami VAT lub fakturami korygującymi VAT?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2010r. (data wpływu 11 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 sierpnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy udzielane przez Wnioskodawcę bonifikaty powinny pomniejszać obrót i w konsekwencji kwotę należnego podatku od towarów i usług i w związku z tym być dokumentowane fakturami VAT lub fakturami korygującymi VAT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy udzielane przez Wnioskodawcę bonifikaty powinny pomniejszać obrót i w konsekwencji kwotę należnego podatku od towarów i usług i w związku z tym być dokumentowane fakturami VAT lub fakturami korygującymi VAT.
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 sierpnia 2010r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi podstawową działalność gospodarczą w zakresie obrotu (sprzedaży) energią elektryczną. Działalność ta prowadzona jest w oparciu o koncesję udzieloną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE), zgodnie z uregulowaniami prawnymi zawartymi w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 89, poz. 625). Z tytułu wykonywania ww. działalności Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawą dostawy energii elektrycznej jest umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Odbiorcą tego towaru. Niniejsza umowa może regulować samą sprzedaż energii elektrycznej, ale w przeważającej większości zawierane są umowy na świadczenie usługi kompleksowej. Usługa kompleksowa to usługa polegająca na dostawie energii elektrycznej wraz z usługą dystrybucji tej energii do miejsca poboru. Zarówno umowa z Odbiorcą jak i akty prawne regulujące rynek energii przewidują, iż mogą zaistnieć okoliczności, w przypadku wystąpienia których odbiorcom przysługują bonifikaty w określonej wysokości. Bonifikaty te mogą wynikać z różnych zdarzeń, począwszy od niedotrzymania parametrów jakościowych dostarczanej energii elektrycznej, aż po niedotrzymanie standardów jakościowych obsługi odbiorców. Wysokość niniejszych bonifikat określa się, w zależności od ich rodzaju, z zastosowaniem wzorów i wytycznych określonych przepisami prawa. Szczegóły w tym zakresie określa § 37- § 39 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 2 lipca 2007r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną (Dz. U. z 2007r. Nr 128, poz. 895 ze zm.) oraz § 42, pkt 10 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz. U. z 2007r. Nr 93, poz. 623 ze zm.).