Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 03.08.2009, sygn. ILPP3/443-79/09-2/TW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Podatek akcyzowego w zakresie olejków eterycznych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 14 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie olejków eterycznych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie olejków eterycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

  1. Przedmiotem działalności Wytwórni () (dalej podatnik) jest produkcja wyrobów kwalifikowanych do grupowania PKWiU: ex 24.63.10 olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, kwalifikowanych do kodu CN 3302 (dalej wyroby własne);
  2. Dla potrzeb realizowanej produkcji podatnik nabywa i zużywa napoje alkoholowe - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy 80% i większej kod CN 2207 od podmiotów prowadzących składy podatkowe;
  3. Podatnik dokonuje zbycia produkowanych wyrobów własnych przede wszystkim na rzecz producentów artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, jak również wyspecjalizowanych hurtowni zaopatrzenia przemysłu spożywczego dokonujących dalszego zbycia wyrobów wytwórcom wyrobów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2 % objętości;
  4. W stanie prawnym obowiązującym do dnia 28 lutego 2009 r. produkcja i dystrybucja wyrobów własnych podatnika (jako wyrobów akcyzowych zharmonizowanych) objęta była ścisłymi rygorami prawnymi, wynikającymi z przepisów ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. (i przepisów wykonawczych) w tym w szczególności:   a) z uwagi na art. 2 pkt 1, pkt 2 w związku z poz.32 załącznika nr 1 oraz poz. 23 załącznika nr 2 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), wyroby kwalifikowane do grupowania PKWiU: ex 24.63.10 olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, stosowane do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, kwalifikowane do kodu CN ex 3302, stanowiły wyrób akcyzowy zharmonizowany;   b) podatnik jako producent wyrobów własnych mógł prowadzić działalność w zakresie produkcji i przetwarzania wyłącznie w składzie podatkowym, po spełnieniu formalnych przesłanek koniecznych, określonych we wskazanej wyżej ustawie, tj. po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez naczelnika urzędu celnego, na wniosek zainteresowanego;   c) wyroby własne objęte były procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w stosunku do towarów: produkowanych, przetwarzanych lub magazynowanych w składzie podatkowym; przemieszczanych między składami podatkowymi na terytorium kraju; zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczanych nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu;   d) przemieszczenie wyrobów własnych było właściwie udokumentowane, tj.:     1. podmiot nabywający wyroby własne od podatnika i wykorzystujący je zgodnie z warunkami zwolnienia zobowiązany był do: złożenia oświadczenia o wykorzystaniu wyrobów własnych zgodnie z warunkami zwolnienia; posiadania zaświadczenia wydanego przez naczelnika urzędu celnego potwierdzającego zamówienie na odbiór wyrobów własnych; prowadzenia ewidencji sposobu wykorzystania wyrobów własnych oraz przekazywania do naczelnika urzędu celnego w odpowiednim terminie oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania wyrobów własnych;     2. nabycie wyrobów własnych odbywało się w trybie zawieszenia poboru akcyzy, i dlatego ich przemieszczenie udokumentowane było administracyjnym dokumentem towarzyszącym, potwierdzanym przez nabywcę i przekazywanym podatnikowi     3. zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następowało w momencie zużycia wyrobów własnych, z tego względu sprzedaż na warunkach zwolnienia możliwa była jedynie do podmiotów bezpośrednio zużywających wyroby własne;   e) podatnik jako prowadzący skład podatkowy, a także podmiot, który nabywał wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, byli zobowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe jako zabezpieczenia akcyzowego generalnego lub ryczałtowego; (naczelnik urzędu celnego mógł wyrazić zgodę na zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, przy spełnieniu warunków ustawowych, przy czym zwolnienie to obejmowało także etap przemieszczania wyrobów akcyzowych);   f) produkcja i przemieszczenie wyrobów własnych - jako kategoria czynności opodatkowanych (objętych zwolnieniem przedmiotowym z akcyzy) podlegała we właściwym momencie zadeklarowaniu organowi podatkowemu (odpowiedni dla podatnika naczelnik urzędu celnego) poprzez składane deklaracje dla potrzeb podatku akcyzowego.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00