Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30.06.2009, sygn. ILPP1/443-592/09-2/AT, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP1/443-592/09-2/AT

Kto faktycznie powinien być zarejestrowanym i rozliczającym się podatnikiem podatku od towarów i usług: Powiat czy Starostwo, a w przypadku zarejestrowania Powiatu czy należałoby wyrejestrować Starostwo i używać jednego NIP-u, tj. NIP-u Powiatu dla czynności stanowiących realizację zadań Powiatu oraz innych czynności dotyczących funkcjonowania Starostwa?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Powiatu za podatnika podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Powiatu za podatnika podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat posiada NIP () nadany decyzją w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej z dnia 15 lutego 1999 r. wydaną przez zastępcę Naczelnika Urzędu Skarbowego () na podstawie złożonego zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-2 w dniu 12 stycznia 1999 r. Natomiast, Starostwo Powiatowe () posiada NIP () nadany decyzją w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej z dnia 12 stycznia 1999 r. wydaną przez zastępcę Naczelnika Urzędu Skarbowego na podstawie złożonego zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-2. Ponadto, jako Starostwo Powiatowe złożone zostało w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R w dniu 28 czerwca 2000 r. Potwierdzenie zgłoszenia rejestracji podatnika podatku od towarów i usług Urząd Skarbowy wystawił z datą 10 lipca 2000 r. co oznacza, że Starostwo Powiatowe figuruje w rejestrze podatników podatku od towarów i usług. Natomiast, Powiat nie figuruje w rejestrze podatników podatku od towarów i usług. Obecnie istnieją różne interpretacje w zakresie, czy zarejestrowanym i rozliczającym się podatnikiem podatku od towarów i usług ma być Powiat czy Starostwo. Sprawa ta budzi wiele wątpliwości w zakresie poprawności zastosowanego w omawianym przypadku rozwiązania. Należy dodać, że określenie Powiatu jako podatnika VAT jest istotne ze względu na potrzeby pozyskiwania środków unijnych, gdzie m. in. wymaga się numeru NIP i regon Powiatu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00