Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19.12.2008, sygn. IPPP2/443-1552/08-2/SAP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP2/443-1552/08-2/SAP
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r., Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09.10.2008 r. (data wpływu 15.10.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:
- w zakresie opodatkowania czynności pobrania przez Spółkę od osoby uprawnionej do korzystania z środków ZFŚS zwrotu części poniesionych z ZFŚS wydatków na zakup lub organizację usługi turystyki - jest prawidłowe,
- w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 października 2008 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności pobrania przez Spółkę od osoby uprawnionej do korzystania z środków ZFŚS zwrotu części poniesionych z ZFŚS wydatków na zakup lub organizację usługi turystyki, ewentualnego sposobu opodatkowania w/w czynności, wysokości stawki podatku, ewentualnego sposobu wykazania w/w czynności w deklaracji VAT-7 oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka działając jako administrator Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (dalej: ,ZFŚS) dokonuje zakupu usług turystyki od kontrahentów zewnętrznych (wczasy, obozy młodzieżowe, obozy językowe, usługi krótkotrwałego zakwaterowania - np. wynajem domków w ośrodkach wypoczynkowych, kolonie, wycieczki, itp.), finansując zakup w całości ze środków ZFŚS (całe zobowiązanie spłacane jest z ZFŚS). Ponadto Spółka organizuje także wycieczki we własnym zakresie. W tym celu dokonuje zakupu różnego rodzaju usług między innymi takich jak: usługi transportowe, wyżywienie, napoje, bilety do muzeów lub innych ośrodków kultury, usługi krótkotrwałego zakwaterowania, usługi ubezpieczeniowe, także finansując powyższe zakupy w całości ze środków ZFŚS. Osobami uprawnionymi do korzystania z pomocy ZFŚS są pracownicy wraz z rodzinami, emeryci i renciści (dalej: osoba uprawniona do korzystania z środków ZFŚS). Sprzedaż dokonywana na rzecz Spółki przez kontrahentów dokumentowana jest zwykłymi fakturami VAT, rachunkami oraz fakturami VAT marża wystawionymi na Spółkę. Z zakupionych przez Spółkę usług turystyki korzystają następnie pracownicy Spółki i członkowie ich rodzin, a także emeryci i renciści za częściową odpłatnością uzależnioną od sytuacji materialnej tych osób. Wierzytelność osoby uprawnionej do korzystania z środków ZFŚS wobec ZFŚS jest regulowana poprzez wpłatę środków pieniężnych na konto, bankowe ZFŚS, a w przypadku pracownika może być regulowana także poprzez potrącenie należności z wynagrodzenia pracownika, za jego zgodą. Wpłaty dokonywane przez osobę uprawnioną do korzystania ze środków ZFŚS w każdym wypadku są niższe od kwot jakie zostały wydane z ZFŚS na zakup usług turystycznych lub towarów zakupionych dla celów usługi turystycznej. Powyższe wpłaty nie stanowią przychodu Spółki (pracodawcy) z tytułu prowadzanej działalności gospodarczej i dla celów podatku dochodowego od osób prawnych nie są kwalifikowane jako przychody podlegające opodatkowaniu. Wpływ w/w środków pieniężnych zwiększa środki ZFŚS. Środki ZFŚS gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym, a Spółka (pracodawca) jedynie administruje tymi środkami. Ponieważ zgodnie z art. 119 ust. 10 ustawy o podatku VAT na fakturach zakupowych VAT marża nie są wykazywane kwoty podatku VAT, Spółka nie ma możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w tego rodzaju fakturach. Spółka nie ma również prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT, ze względu na art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right