Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25.07.2008, sygn. IPPP1-443-819/08-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1-443-819/08-2/AK
Jeżeli stroną czynności jest gmina, w umowach cywilnoprawnych należy posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej nadanym gminie
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy L, przedstawione we wniosku z dnia17 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie posiadania przez Urząd Gminy oraz Gminę statusu podatnika VAT jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie posiadania przez Urząd Gminy oraz Gminę statusu podatnika VAT.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Gmina L decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 7 kwietnia 2008 r. otrzymała Numer Identyfikacji Podatkowej (dalej nr NIP), zgodnie z uregulowaniami prawnymi zawartymi w ustawie z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r., Nr 269, poz. 2681 ze zm.). Gmina L została zarejestrowana również jako podatnik podatku VAT. Otrzymany nr NIP nadany Gminie L był niezbędny przy opracowywaniu wniosków o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej realizowanych projektów jako wymóg formalny oraz dla celów prawidłowości rozliczenia ewentualnie otrzymanych dotacji unijnych. Dotychczas dla celów rozliczenia zaliczek na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenie społeczne pracowników urzędu, a także rozliczeń z tytułu podatku VAT z Urzędem Skarbowym, między innymi wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych przez Gminę, wystawianych i otrzymywanych faktur VAT (jako nabywca bądź sprzedawca na fakturach VAT występował zawsze Urząd Gminy), posługiwano się oznaczeniami Urzędu Gminy, tj. numerem NIP i REGON-em, nadanym Urzędowi Gminy L. Ustawa o VAT w art. 15 ust. 1 wyraźnie przyznaje status podatnika osobie prawnej, jaką jest Gmina, ale i jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, jaką jest Urząd Gminy. W świetle przepisów o VAT podatnikami są podmioty wykonujące czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, a więc nie tylko gmina jako samorządowa osoba prawna, ale i utworzona przez nią jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, działająca np.: w formie jednostki budżetowej. W związku z tym, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego numeru NIP dwóm podmiotom, to w momencie nadania decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego numeru NIP Gminie L, dla Urzędu Skarbowego istnieją dwaj podatnicy: Urząd Gminy i Gmina. W Urzędzie Gminy oraz w Gminie występują różne czynności (między innymi dokonywane na podstawie umów cywilnoprawnych wynajmu pomieszczeń, najmu i dzierżawy nieruchomości gminnych, zakupu materiałów biurowych, sprzedaży mienia), opodatkowane podatkiem VAT, gdzie podatnikiem, w momencie rejestracji Gminy L i nadania jej numeru NIP, będzie albo Gmina albo Urząd Gminy, każde ze swoimi oznaczeniami.