Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20.11.2008, sygn. IBPP2/443-850/08/EJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-850/08/EJ
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. E., przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2008r. (data wpływu 16 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usługi pośrednictwa handlowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usługi pośrednictwa handlowego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest spółką zarejestrowaną w Polsce. W zakres jej działalności gospodarczej w stosunkowo niedużym rozmiarze wchodzi działalność w zakresie pośrednictwa handlowego. Kontrahentem korzystającym z pośrednictwa Wnioskodawcy jest niemiecka spółka z ograniczona odpowiedzialnością. Spółka ta nie jest powiązana z Wnioskodawcą ani kapitałowo ani personalnie (jest to duży podmiot z branży chemicznej). Spółka ta oprócz rejestracji na potrzeby transakcji wewnątrzunijnych zarejestrowana jest zarówno w Niemczech, jak i w Polsce. Z tytułu wskazania potencjalnych odbiorców wyrobów sprzedawanych przez tę spółkę w Polsce Wnioskodawca wystawia faktury VAT o treści usługa dystrybucyjna. Zgodnie z umową wiążącą obie strony istota tej usługi sprowadza się do pośrednictwa Wnioskodawcy, tj. wyszukiwania potencjalnych odbiorców, przedstawiania im możliwych warunków transakcji, doprowadzania do nawiązania kontaktów ze sprzedawcą towarów (ww. spółką niemiecką). Wnioskodawca nie ma upoważnienia do zawierania umów w imieniu sprzedawcy. W dotychczasowej praktyce towary sprzedawane przez tę spółkę z wykorzystaniem umowy pośrednictwa wykonywanej przez Wnioskodawcę były wcześniej kupowane wyłącznie u Wnioskodawcy, w przyszłości natomiast pośrednictwo to dotyczyć będzie także innych towarów (nabytych od innych dostawców lub wytworzonych przez ww. spółkę niemiecką). Jeśli chodzi o towary wcześniej sprzedawane przez Wnioskodawcę ww. spółce to dokonywanie ich sprzedaży przez Wnioskodawcę we własnym imieniu nie byłoby efektywne ekonomicznie, gdyż sprzedawane towary są u Wnioskodawcy produktem ubocznym, w dodatku transakcje te nie będą trwałym elementem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, stąd tworzenie struktur organizacyjnych, procedur itp. Wnioskodawca uznał za niecelowe. Spółka niemiecka sprzedając towar posługuje się i według przekazanych Wnioskodawcy informacji posługiwać się będzie nadal polskim numerem identyfikacyjnym NIP i wystawić faktury z polskim podatkiem według stawki 22%, jeżeli towar będzie kupowany i sprzedawany w Polsce, natomiast z użyciem niemieckiego numeru identyfikacyjnego oraz z zastosowaniem przepisów niemieckich w sytuacji gdy towar będzie wysyłany z Niemiec do Polski (wtedy w Niemczech będzie wykazywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, polski odbiorca wykaże wewnątrzwspólnotowe nabycie a u Wnioskodawcy wystąpi usługa pośrednictwa). Jednak żądając od Wnioskodawcy faktury za usługi pośrednictwa posługiwać się będzie niemieckim numerem unijnym (z przedrostkiem DE).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right