Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 19.05.2008, sygn. IBPB2/415-373/08/BJ/KAN-1796/02/08, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPB2/415-373/08/BJ/KAN-1796/02/08

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 03 stycznia 2008r. (data wpływu do tut. Biura 21 lutego 2008r.), uzupełnionym w dniu 15 kwietnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dokonywanego na rzecz kierowców zwrotu wydatków za korzystanie z sanitariatów i toalet jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dokonywanego na rzecz kierowców zwrotu wydatków za korzystanie z sanitariatów i toalet.Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 28 marca 2008r. wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 15 kwietnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Płatnik jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą polegającą m.in. na wykonywaniu międzynarodowego transportu drogowego. Z tego tytułu zatrudnia pracowników kierowców międzynarodowego transportu drogowego, w związku z czym jest ich zakładem pracy i płatnikiem zaliczek podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z tytułu podróży służbowych kierowcy otrzymują diety w wysokości określonej w regulaminie wynagradzania 42 euro/dobę. Nie otrzymują natomiast zwrotu kosztu noclegów, gdyż pracodawca zapewnia im bezpłatny nocleg, a mianowicie samochody ciężarowe, które prowadzą są wyposażone w miejsce do spania umożliwiające odpoczynek na postoju (zgodnie z art. 14 ustawy o czasie pracy kierowców). Jest to zgodne z § 9 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju. Wnioskodawca, biorąc pod uwagę fakt, że pracownicy- kierowcy nie korzystając w trakcie podróży służbowych z noclegów w hotelach w celu zachowania higieny osobistej muszą korzystać z odrębnie płatnych sanitariatów znajdujących się na postojach, na których nocują, a także w czasie drogi muszą korzystać z odpłatnych toalet, zamierza wprowadzić do regulaminu wynagradzania i wypłacać pracownikom oprócz diet zwrot kosztów ponoszonych przez nich na sanitariaty i toalety w zryczałtowanej wysokości 5 euro/dobę. Zdaniem pracodawcy koszty te stanowią wydatki na uzasadnione potrzeby w rozumieniu § 2 pkt 2 lit. c) ww. rozporządzenia, gdyż bezspornym jest, że potrzeby higieny osobistej i fizjologiczne muszą być przez pracowników codziennie zaspokajane. Ponieważ sposób w jaki pracodawca organizuje pracownikom kierowcom bezpłatny nocleg, zapewniając bezpłatne noclegi w kabinie pojazdu, nie wyposażonego jednakże w łazienkę, powoduje konieczność ponoszenia przez kierowców odrębnych wydatków na higienę i toalety, tak więc zwrot kosztów tych wydatków uważa za uzasadniony. Ponieważ odpłatność za korzystanie z sanitariatów i toalet na postojach na terenie Unii Europejskiej (stanowiącej obszar, po którym podróżują jako kierowcy pracownicy wnioskodawcy) jest zróżnicowana i waha się od 50 eurocentów do 2 euro za toaletę oraz od 1 do 4 euro za korzystanie z łazienki, przy czym odpłatność najczęściej polega na wrzuceniu monet o odpowiedniej wartości do wrzutnika na drzwiach lub w kabinie prysznicowej (celem uruchomienia wody), niemożliwe jest ścisłe udokumentowanie wysokości tych wydatków przez kierowcę. Wnioskodawca zamierza więc przyznać zwrot kosztów w wysokości ryczałtowej 5 euro/dobę przyjmując, że w czasie podróży średnio raz na dobę na postoju kierowca korzysta z sanitariatu w celu kąpieli (wraz z korzystaniem w ramach tej opłaty także z toalety) w średniej cenie 2,5 euro (1+1,5+2+2,5+3+3,5+4)/7=2,5 euro oraz 2 razy dziennie z toalety za średnio 1,25 euro (0,5+1+1,5+2)/4=1,25 euro. Czy w opisanym stanie faktycznym przyznany pracownikom kierowcom transportu międzynarodowego, zgodnie z zamiarem wnioskodawcy, zwrot kosztów wydatków na korzystanie z sanitariatów i toalet w czasie podróży służbowej w zryczałtowanej kwocie 5 euro/dobę będzie podlegał w całości zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00