Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 08.10.2008, sygn. ITPP2/443-606/08/EŁ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-606/08/EŁ
Obowiązek posiadania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku posiadania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 lipca 2008 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku posiadania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca przywołał treść przepisu § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku o towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), z którego wynika, iż w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Podatnik ma prawo rozliczyć wystawioną fakturę korygującą poprzez obniżenie kwoty podatku należnego dopiero w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Taki sposób rozliczenia wynika z brzmienia § 16 ust. 4 rozporządzenia. Tymczasem Trybunał Konstytucyjny wskazał, iż § 16 ust. 4 rozporządzenia jako niezgodny z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 92 ust. 1 i art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.