Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.01.2007, sygn. US.IV-443/57-3/122/06, Urząd Skarbowy w Suwałkach, sygn. US.IV-443/57-3/122/06
Jak należy zakwalifikować transakcję nabycia towarów przez polską Spółkę od niemieckiego podmiotu, który towary te sprowadził z terytorium Serbii, czy transakcja taka stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju ?
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku wniesionego w dniu 30 listopada 2006r. uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2007r. (data wpływu do Urzędu 23.01.2007r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach postanawiauznać, że w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym transakcja nabycia przez Spółkę towarów od podmiotu niemieckiego nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju (Polski) w ujęciu art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 22 ust. 3 pkt 2 ustawy przedmiotową dostawę należy uznać za dokonaną w miejscu zakończenia transportu towarów, tj. na terytorium Polski. Jako że dokonujący dostawy towarów na rzecz Spółki podmiot niemiecki nie posiada siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium Polski, dla tej dostawy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy podatnikiem jest Spółka jako nabywca towarów. Pismem wniesionym w dniu 30 listopada 2006r. uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2007r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług, przedstawiając następujący stan faktyczny.Spółka nabywa towary handlowe od niemieckiego dostawcy, które są przez tego dostawcę sprowadzane na terytorium Unii Europejskiej z terytorium Serbii. Odprawy celne dokonywane są przez niemiecką firmę w Niemczech bądź w Austrii. Towar faktycznie przywożony jest z Serbii, ale dokumentem potwierdzającym nabycie tego towaru przez Spółkę jest faktura wystawiona przez dostawcę niemieckiego, który jest podatnikiem podatku od wartości dodanej. Spółka posiada dokument przewozowy CMR, który faktycznie potwierdza, że towar jest transportowany spoza Unii Europejskiej. Nadawcą towaru jest firma z Serbii, a odbiorcą firma z Niemiec, natomiast jako miejsce przeznaczenia wskazana jest Spółka z Polski. Towar więc faktycznie pochodzi z Serbii, ale przemieszczany jest przez firmę niemiecką na teren Wspólnoty, a następnie do Polski.Nawiązując do powyższego Strona wystąpiła z zapytaniem, czy w przedstawionym stanie faktycznym zakup powyższych towarów należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie, a jeżeli nie, to jakie okoliczności decydują, że jest to dostawa, dla której podatnikiem jest nabywca.Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Strona wyraziła zdanie, że transakcja, w której Spółka uczestniczy nie stanowi importu. Według Spółki jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, określone w art. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ dostawcą towarów jest firma niemiecka, która towar przez odprawę celną wprowadziła do obrotu na teren państwa członkowskiego UE. Spółka podaje również, że ustalenia Urzędu Skarbowego dokonane w wyniku czynności sprawdzających w odniesieniu do kwartalnej informacji podsumowującej VAT-UE za II kwartał 2005r. wykazały, że niemiecki dostawca nie wykazał wskazanej wyżej transakcji jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do Polski. Spółka nie zgadza się jednak ze stanowiskiem Organu podatkowego, że transakcje takie stanowią, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy dostawę towarów, dla których podatnikiem jest nabywca. Zdaniem Strony przepis ten dotyczy jedynie dostaw towarów, które mają miejsce na terytorium Polski. W rozpatrywanej sprawie, w sytuacji gdy towar jest odprawiany przez niemiecką firmę na terenie państwa członkowskiego UE, to w tym momencie ma miejsce import towaru, a następnie jego dostawa. Według Spółki bez znaczenia na odczytanie tych dwóch zdarzeń ma fakt transportu towaru z Serbii. Ponieważ Strona nie ma wglądu do dokumentacji swojego dostawcy, zakup towarów traktuje jako wewnątrzwspólnotowe nabycie, potwierdzone fakturą wystawioną przez niemieckiego dostawcę, który jest podatnikiem podatku od wartości dodanej. Spółka dodatkowo wskazała, że dokonana przez nią korekta VAT-UE za II kwartał 2005r. jest w tej sytuacji niezgodna z informacją INTRASTAT za ten okres rozliczeniowy, w której powyższa transakcja została wykazana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Stronę w złożonym wniosku oraz stan prawny obwiązujący w dacie zaistnienia powyższego zdarzenia postanowił udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:Zgodnie z art. 5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,2) eksport towarów,3) import towarów,4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.Przepis art. 9 ust. 1 ustawy określa, że przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa we wskazanym wyżej art. 5 ust. 1 pkt 4 rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. W świetle ust.2 tego artykułu wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów występuje pod warunkiem, że:1. nabywcą towarów jest:a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary i usługi mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a- z zastrzeżeniem art. 10;2. dokonujący dostawy jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit a.Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.Z przytoczonych wyżej regulacji prawnych wynika zatem, że co do zasady wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju wystąpi w sytuacji, gdy podatnik podatku od towarów i usług (lub osoba prawna nie będąca podatnikiem VAT) nabywa za wynagrodzeniem towary od podatnika podatku od wartości dodanej, przy czym nabyte towary są transportowane na terytorium Polski z terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Dla uznania danej transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, obok konieczności posiadania statusu podatnika przez obie strony transakcji, warunkiem niezbędnym, jest konieczność przemieszczenia towarów na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów.W przestawionym we wniosku Spółki stanie faktycznym dostawa towarów na rzecz Spółki jest realizowana przez niemiecką firmę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, jednakże towary są przemieszczane z terytorium Serbii. Tak więc miejscem rozpoczęcia transportu towarów nie jest terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Stąd też transakcja taka nie stanowi wewnątrzwspólntowego nabycia towarów w rozumieniu przytoczonego wyżej art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W rozpatrywanej sprawie nie występuje również przypadek, o którym stanowi art. 11 ust. 1 ustawy. Przepis ten dotyczy bowiem sytuacji, w której podatnik podatku od wartości dodanej dokonuje przemieszczenia towarów z terytorium innego państwa członkowskiego na terytorium kraju (Polski), przy czym towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego m.in. zaimportowane i mają służyć do wykonywania przez tego podatnika czynności opodatkowanych na terytorium kraju (Polski).Z treści wniosku Spółki wynika, że w opisanej transakcji uczestniczą trzy podmioty. Mamy więc w tej sprawie do czynienia z tzw. dostawą łańcuchową, która stanowi szczególny przypadek transakcji zawieranej pomiędzy kilkoma podmiotami, dotyczącej tego samego przedmiotu (towaru). Dokonywane są dwie dostawy, przy czym towar przemieszczany jest tylko raz od pierwszego dostawcy (Serbia) do finalnego odbiorcy (Polska). Przy tego typu transakcjach - w świetle art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług przyjmuje się, że dostawy dokonał każdy z podmiotów, który brał udział w tych czynnościach. Każda z dostaw w transakcji łańcuchowej traktowana jest odrębnie, co oznacza, iż dla każdej transakcji odrębnie jest też ustalane miejsce dostawy. Skoro dokonywane jest tylko jedno przemieszczenie towarów, zatem tylko jedna dostawa może być uznana za dostawę ruchomą towarów, pozostałe zaś są dostawą nieruchomą.Przepis art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług określa, że miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu do nabywcy.Z regulacji prawnej zawartej w art. 22 ust. 2 ustawy wynika natomiast, że w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru jest przyporządkowana tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport jest przyporządkowana dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że nabywca ten udowodni, że wysyłkę lub transport towaru należy zgodnie z zawartymi przez niego warunkami dostawy przyporządkować jego dostawie.Zgodnie z ust. 3 tego artykułu, w przypadku o którym mowa w ust. 2 dostawę towarów, która:1) poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów,2) następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym transportu towaru dokonuje firma nieniecka. Zatem w takim przypadku - zgodnie z powołanym art. 22 ust. 3 pkt 1 ustawy transport należy przyporządkować dostawie dokonanej na rzecz firmy niemieckiej, a więc dostawie z Serbii do Niemiec. Ponieważ pierwsza dostawa jest dostawą towarów transportowanych, która poprzedza ich transport, podlega opodatkowaniu w miejscu rozpoczęcia transportu, czyli na terytorium Serbii.Dostawa dokonywana przez firmę niemiecką na rzecz Spółki będącej ostatnim uczestnikiem transakcji zgodnie z art. 22 ust. 3 pkt 2 ustawy będzie uznana za dokonaną w miejscu, gdzie zakończono transport towarów.W świetle powyższego należy uznać więc, że w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której podmiot niemiecki dokonuje dostawy towarów na rzecz polskiego podmiotu, przy czym miejscem dostawy tych towarów jest terytorium kraju (Polski).Wskazać zatem należy, że tym zakresie przepis art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług określa, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju (...).Dokonujący dostawy towarów na rzecz Spółki podmiot niemiecki nie posiada siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium Polski, co powoduje, że dla tej dostawy w świetle przytoczonego art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy - podatnikiem jest Spółka, będąca nabywcą towarów. Nie występuje tu zatem wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju (Polski), lecz mamy do czynienia z dostawą towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca.Uwzględniając powyższe stanowisko Spółki w tej sprawie wyrażone w złożonym wniosku o interpretację należy uznać za nieprawidłowe.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right