Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.04.2007, sygn. 1471/DPR2/423-8/07/AB, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie, sygn. 1471/DPR2/423-8/07/AB
1. Czy w związku ze wspomnianą nowelizacją ustawy o PKP, w konsekwencji której uchylono przepis art. 17 ust. 9 dotyczący zaliczenia należności z tytułu umowy do przychodu dla celów rozliczenia w podatku dochodowym od osób prawnych, wymagalny czynsz ależny Podatnikowi na podstawie umowy stanowi przychód podlegający opodatkowaniu u Podatnika ?2. W jakiej wysokości powinien zostać rozpoznany koszt uzyskania przychodu z tytułu aportu:a) czy, w przypadku odpowiedzi twierdzącej na 1 pytanie, kosztem uzyskania przychodu Podatnika z tytułu wniesienia przedmiotu umowy aportem jest wartość początkowa netto składników majątkowych u Podatnika na dzień 30.09.2001r.,? b) czy, w przypadku odpowiedzi przeczącej na pytanie 1, tzn. jeżeli czynsz z tytułu umowy nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 17 ust. 9 ustawy o PKP, w brzmieniu obowiązującym w chwili zawarcia umowy, oraz zgodnie z zasadą praw nabytych, koszt uzyskania przychodu z tytułu wniesienia aportu przez Podatnika powinien być pomniejszony o wartość nieopodatkowanego czynszu z tytułu umowy.
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22 stycznia 2006r. (data wpływu do Urzędu 23.01.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia
- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie z ustawą o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe (Dz.U. z 2000r. Nr 84, poz. 948 ze zm.- dalej ustawa o PKP), Podatnik podlega m.in. restrukturyzacji organizacyjnej zakładającej utworzenie odrębnej spółki zarządzającej liniami kolejowymi- dalej Spółka B. Realizując obowiązki wynikające z art. 17 ust. 5 w/w ustawy, Podatnik i Spółka B zawarły w dniu 27.09.2001r. umowę o oddaniu do odpłatnego korzystania linii kolejowych oraz innych nieruchomości niezbędnych do zarządzania liniami kolejowymi. Umowa została zawarta na 30 lat, z możliwością przedłużenia na dalsze 20 lat. Przedmiotem umowy były składniki majątkowe składające się na linie kolejowe w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27.06.1997r. o transporcie kolejowym oraz inne nieruchomości niezbędne do zarządzania liniami kolejowymi. Wartość przedmiotu umowy odpowiadająca wartości skorygowanej aktywów netto (ustalona zgodnie z art. 17 ust. 7 ustawy o PKP) na dzień zawarcia umowy wynosiła 10.324.460.000 zł.