Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.03.2007, sygn. 1424/1120/443/2/2007/IW, Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu, sygn. 1424/1120/443/2/2007/IW

Czy Instytut ma możliwość odzyskania podatku VAT związanego z zakupem aparatury sfinansowanym dotacjami z europejskiego Funduszu Rozwoju oraz ze środków budżetu państwa na naukę?

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE W dniu 09.01.2007r. Instytut ..... wystąpił do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W dniu 06.02.2007r. Wnioskodawca złożył uzupełnienie do przedmiotowego wniosku. Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Instytut uzyskał środki finansowe w ramach projektu: modernizacja i doposażenie laboratoriów jednostki notyfikowanej 1452. Umowę w tym zakresie podpisana została dnia 05.09.2005r. z Ministrem Nauki i Informatyzacji. W dacie podpisania umowy Instytut korzystał ze zwolnienia od podatku VAT z tytułu sprzedaży usług naukowo badawczych o symbolu PKWiU 73 i nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego. W związku z tym cały podatek VAT naliczony uznano w umowie za wydatki kwalifikowane w całości do zrefundowania. Zakup armatury wymienionej w umowie dokonano na przełomie roku 2005 i 2006r. Wartość brutto nabytej armatury wyniosła 1.248.022,79 zł z tego: 1. zakupy w roku 2005r. ( faktury FA 266, FA 115, FA 116 i FA 117): - kwota netto 46.029,00 zł - kwota VAT 10.126,87 zł - kwota brutto 56.155,87 zł 2. zakupy w 2006r. ( pozostałe faktury): - kwota netto 976.940,10 zł - kwota VAT 214.926,82 zł - kwota brutto 1.191.866,92 zł. W grudniu 2006r. Instytut przekazał końcowy wniosek o płatność do Instytucji Wdrażającej, tj. Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W odpowiedzi uzyskaliśmy zgodę na pełną refundację wydatków poniesionych w 2005r. ( tj. kwoty 56.155,87 zł). Decyzję w sprawie refundacji wydatków za 2006r. Instytucja wdrażająca podejmie po otrzymaniu informacji o sposobie odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego przy zakupach. Nabyta aparatura badawcza stanowi wyposażenie Instytutowych laboratoriów badawczych realizujących usługi na rzecz producentów urządzeń grzewczych oraz z zakresu termowizji i ochrony środowiska pracy. Od 01.01.2006r. instytut nie korzysta ze zwolnień z podatku VAT. Cała sprzedaż usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ( z wyjątkiem usług szkoleniowych, zwolnionych z VAT stanowią ok. 5% całości usług). Sprawa sposobu rozliczenia VAT-u naliczonego jest ważna dla instytutu. W 2007r. Decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznana została kolejna transza środków finansowych na zakup aparatury naukowo- badawczej w kwocie 1.400 zł. Realizację zakupów planuje Instytut w II kwartale 2007r. Instytut działa w oparciu o ustawę z dnia 25.07.1985r. o jednostkach badawczo-rozwojowych i na podstawie art. 18 ust. 1 tej ustawy korzysta ze zwolnienia z podatków. Do końca 2005r. usługi badawczo rozwojowe realizowane przez Instytut zwolnione były również z podatku VAT. Zwolnienie to zostało cofnięte z dniem 01.01.2006r., wprowadzając opodatkowanie podatkiem VAT na zasadach ogólnych. Do wniosku dołączono: - kserokopię decyzji Ministerstwa Finansów nr ....... z dnia 01.12.2006r. - kserokopię wykazu aparatury naukowo-badawczej, - kserokopię warunków i harmonogramu płatności, - kserokopię listy wydatków kwalifikowanych, - kserokopię umowy o dofinansowanie projektu nr ......, - kserokopię pisma Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego nr DBG-IW/9802/MK/2006 z dnia 19.12.2006r., - kserokopię informacji finansowania zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem. Pytanie Podatnika: Czy Instytut ma możliwość odzyskania podatku VAT związanego z zakupem aparatury sfinansowanym dotacjami z europejskiego Funduszu Rozwoju oraz ze środków budżetu państwa na naukę? Stanowisko Podatnika: Zdaniem Wnioskodawcy Instytut ma prawo do zwrotu podatku naliczonego. Prawo to wynika również z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ zakupiona aparatura badawcza wykorzystywana jest w całości do czynności opodatkowanych. Stanowisko Organu Podatkowego: Zgodnie z § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2004r. nr 97 poz. 970 z późn. zm.) zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazywane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w myśl § 6 ust. 3 cyt. rozporządzenia uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących: 1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1.05.2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej; 2. kontraktów zawartych przed dniem 1.05.2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).Środkami finansowymi bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z § 6 ust. 4 cyt. rozporządzenia są również bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie: 1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, 2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy - z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że istotnym elementem jest zakwalifikowanie otrzymanej pomocy do którejś z w w/w grup środków. W przypadkach określonych w § 6 ust. 3 rozporządzenia decydujące znaczenie przy ustalaniu prawa do zwrotu podatku ma data zawarcia umowy. Jedynie w przypadku PHARE zwrot podatku, po spełnieniu określonych w w/w rozporządzeniu warunków, przysługuje bez względu na datę zawarcia umowy. W pozostałych przypadkach zwrot przysługuje jedynie w sytuacji, gdy umowa została zawarta przed dniem 1.05.2004 r. Z pism Instytutu wynika, iż przedmiotowa bezzwrotna pomoc nie jest pomocą w ramach PHARE, zatem warunkiem koniecznym do uzyskania zwrotu z Urzędu Skarbowego jest zawarcie umowy przed dniem 1.05.2004 r. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że umowa dotycząca dofinansowania projektu została zawarta 05.09.2005 r. W związku z tym w Państwa przypadku zastosowania nie będą miały uregulowania zawarte w § 23-27 wyżej cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na to, iż umowa o dofinansowanie nie została zawarta przed dniem 1.05.2004 r. Kwestię odliczeń podatku naliczonego przez podatników podatku od towarów i usług regulują przepisy art. 86 i następnych. Ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004r. nr 54 poz. 535 z późn. zm.). Stosownie do treści przepisu art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zatem zasadą jest, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, należy uznać, iż: - w przypadku zakupów dokonywanych w 2005r. jeżeli związane były one ze sprzedażą zwolnioną od podatku od towarów i usług nie przysługuje podatnikowi obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego , natomiast gdy zakupy mimo, że były dokonane w 2005r. związane są ze sprzedażą opodatkowaną w latach następnych, to podatnikowi przysługuje obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, - w przypadku zakupów dokonywanych w 2006r. Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zgodnie z wnioskiem podatnika związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Zasady i terminy dokonywania odliczenia określone zostały art. 86 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004r. nr 54 poz. 535 z późn. zm.), z uwzględnieniem ograniczeń, o których mowa w art. 88 oraz przepisów art. 90 91 tej ustawy. Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu nie podziela zaprezentowanego w zapytaniu stanowiska Podatnika. Pouczenie: Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Załączone do wniosku kserokopie: - decyzji Ministerstwa Finansów ...... z dnia 01.12.2006r. - wykazu aparatury naukowo-badawczej, - warunków i harmonogramu płatności, - listy wydatków kwalifikowanych, - umowy o dofinansowanie projektu nr ........, - pisma Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego nr DBG-IW/9802/MK/2006 z dnia 19.12.2006r., - informacji finansowania zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem,nie poddano ocenie, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia. Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00