Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.03.2007, sygn. 1408/PPM/443-4/07, Urząd Skarbowy w Kozienicach, sygn. 1408/PPM/443-4/07

Czy gmina dokonując modernizacji budynku przychodni lekarskiej ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w zakupach związanych z tą modernizacją? Remontowany budynek Gmina przekazała Przychodni do bezpłatengo użytkowania w drodze umowy użytkowania.

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 1 i 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem Gminy X w sprawie udzielenia pisemnej informacji w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów na modernizację budynku przychodni lekarskiej - Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że stanowisko podatnika przedstawione w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.UZASADNIENIE Pismem nr RG 7020/64/06/07 z dnia 1 marca 2007 r. (data wpływu do Urzędu 02-03-2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2007 r. Burmistrz Gminy X zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:Gmina X w latach 2006-2007 przeprowadziła modernizację budynku przychodni lekarskiej. Polegała ona na zakupie i ułożeniu wykładziny antypoślizgowej w ciągach komunikacyjnych oraz dostosowaniu pomieszczeń higieniczno-sanitarnych dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Remontowany budynek, będąc własnością Gminy, został przekazany Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej Przychodnie X do bezpłatnego użytkowania, w drodze umowy użytkowania zawartej w 2000 r. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnie X jest jednostką organizacyjną Gminy, zgodnie z Uchwałą Rady Miasta i Gminy . Gmina przy pomocy tego Zakładu realizuje zadania własne w zakresie ochrony zdrowia, nałożone na nią zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. nr 16, poz. 95 ze zm.).Z tytułu oddania w użytkowanie przedmiotowego budynku gmina nie pobiera żadnych opłat.W związku z powyższym wnioskodawca zapytuje czy Gmina dokonując powyższych inwestycji ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów? Wnioskodawca twierdzi, że dokonane zakupy nie były związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi dlatego Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z powyższą inwestycją.Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) Zatem podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług jest wystąpienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami, a czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.Dokonane zakupy inwestycyjne były związane z nieodpłatnym przekazaniem do użytkowania remontowanego budynku. Należy więc odpowiedzieć na pytanie, czy czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że czynność przekazania przez Gminę budynku zakładowi opieki zdrowotnej nastąpiła w drodze umowy cywilnoprawnej. Tym samym dyspozycja art. 15 ust. 6 nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie. Bowiem, co do zasady, w zakresie czynności dokonanych w drodze umów cywilnoprawnych Gmina jest podatnikiem podatku VAT.Zgodnie w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. Przy czym przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się w myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, jak stanowi art. 8 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.W świetle cyt. wyżej przepisów czynność nieodpłatnego przekazania budynku na rzecz Zakładu Opieki Zdrowotnej jest świadczeniem usług, ponieważ w drodze umowy nie nastąpiło przeniesienie prawa własności na inny podmiot, a jedynie ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego jakim jest użytkowanie. W ten sposób Zakład Opieki Zdrowotnej uzyskał prawo do używania i do pobierania pożytków budynku. Właścicielem budynku nadal pozostaje Gmina.Należy pamiętać, że co do zasady opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają tylko czynności dostawy towarów i świadczenia usług.Ustawodawca określił jednak wyjątki od tej zasady zrównując pewne czynności nieodpłatne z czynnościami wykonywanymi za odpłatnością ze wszystkimi tego konsekwencjami prawnymi.Artykuł 8 ust. 2 ustawy o VAT stanowi bowiem: Z treści cyt. wyżej przepisu wynika, że nie ma on zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę. Nieodpłatne ustanowienie prawa użytkowania na rzecz Zakładu Opieki Zdrowotnej nie było dokonane na cele osobiste żadnej z osób wskazanych w tym przepisie. Również nie można zaliczyć tej czynności do innych nieodpłatnych świadczeń niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, gdyż przekazanie nastąpiło w ramach zadań własnych gminy.Zgodnie, bowiem, z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą sprawy z zakresu ochrony zdrowia. W celu wykonywania tych zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Taką jednostką jest, jak wynika z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnie X zgodnie z Uchwałą Rady Miasta i Gminy . Konkludując, skoro nieodpłatne przekazanie przez Gminę budynku nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, to również nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupów dotyczących remontu tego budynku, gdyż nie występuje związek poniesionych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.Zatem stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00