Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.01.2006, sygn. US.IV-443/121/217/05, Urząd Skarbowy w Suwałkach, sygn. US.IV-443/121/217/05

Czy środki finansowe otrzymane od Rządu Brytyjskiego stanowią bezzwrotną pomoc zagraniczną, o której mowa w § 6 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia MF w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ?

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach postanawia uznać, iż środki finansowe otrzymane od Rządu Brytyjskiego (w ramach "Budget Global Oportunities Fund") stanowią bezzwrotną pomoc zagraniczną, o której mowa w § 6 ust. 4 pkt. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatków od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz. 970 ze zm.), w związku z czym Stronie przysługuje prawo do ubiegania się o zwrot podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji zadań finansowanych z tych środków na podstawie § 23 ust. 1 rozporządzenia.Pismem wniesionym w dniu 23 grudnia 2005 r. (uzupełnionym w dniu 4 stycznia 2006 r.) Stowarzyszenie wystąpiło do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów o podatku od towarów i usług, przedstawiając następujący stan faktyczny:Stowarzyszenie na mocy umowy z Ambasadą Brytyjską w okresie od 1 marca do 30 lipca 2005 realizowało projekt "Dziecko romskie w szkole". Na ten cel Stowarzyszenie otrzymało środki w wysokości 15 000 GBP (ekwiwalent w PLN) z bezzwrotnej pomocy Rządu Brytyjskiego "Budget Global Oportunities Fund", co zostało potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez Ambasadę Brytyjską. Na podstawie tego dokumentu i podpisanej umowy Stowarzyszenie otrzymało zaświadczenie z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o pochodzeniu środków zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatków od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r., nr 97, poz. 970 ze zm.).Projekt będący przedmiotem wymienionej umowy został zrealizowany zgodnie z założeniami merytorycznymi. W wyniku rozliczenia finansowego projektu pozostała niewykorzystana kwota w wysokości 12 857, 49 zł. Realizując prośbę Ambasady Brytyjskiej, Stowarzyszenie opracowało plan wykorzystania tych środków na dodatkowe działania w postaci organizacji szkolenia "Krajowe i europejskie fundusze na wspieranie grup zagrożonych wykluczeniem społecznym" oraz organizacji integracyjnej imprezy mikołajkowej z udziałem dzieci polskich i romskich. Ambasada Brytyjska zaakceptowała propozycję Stowarzyszenia i wyraziła zgodę na wykorzystanie pozostałej kwoty środków. Zaplanowane działania zostały przez Stowarzyszenie zrealizowane. Strona zwróciła się z zapytaniem, czy pozostające w dyspozycji Stowarzyszenia środki finansowe są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 pkt. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatków od towarów i usług oraz czy przysługuje jej zwrot podatku od towarów i usług, naliczonego przy zakupie towarów i usług, związanych z realizacją projektu w trybie przewidzianym w rozdziale 12 powołanego rozporządzenia.Strona sformułowała też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że postawione do dyspozycji środki pieniężne bezspornie pochodzą z bezzwrotnej pomocy Rządu Brytyjskiego, zostały przekazane na podstawie umowy i zgromadzone na wydzielonym rachunku bankowym. Na ich wykorzystanie Stowarzyszenie otrzymało zgodę Ambasady Brytyjskiej. Zdaniem Strony, środki te powinny być zatem traktowane jako środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 pkt. 4 rozporządzenia, do których mają zastosowanie powołane wyżej przepisy. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach, mając na uwadze przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia powyższego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:Zgodnie z przepisem § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług, zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w myśl § 6 ust. 4 rozporządzenia, uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie: 1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, 2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.W myśl § 24 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego, o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny.Przepis § 25 ust. 1 rozporządzenia stanowi, że zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:1) złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej,2) prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.),3) w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, zaś w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług,4) posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 2 i 4,5) posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w §6 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1, podatnik przedstawia takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że pozostająca w dyspozycji Stowarzyszenia kwota środków finansowych pochodzi z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, udzielonej przez Rząd Wielkiej Brytanii za pośrednictwem Ambasady Brytyjskiej w Polsce. Za zgodą i aprobatą Ambasady środki te zostały przez Stronę wykorzystane na dodatkowe działania polegające na organizacji szkolenia oraz integracyjnej imprezy mikołajkowej z udziałem dzieci polskich i romskich. Fakt wykorzystania tych środków na realizację powyższych zadań, wykraczających poza zakres pierwotnie zawartej umowy, nie spowodował, że utraciły one status środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia.Oznacza to, iż w świetle powyżej cytowanych przepisów i przy zachowaniu pozostałych warunków, jakie muszą być spełnione, Stowarzyszeniu, zgodnie z § 27 ust. 1 przysługuje prawo do wystąpienia do organu podatkowego z wnioskiem o zwrot podatku naliczonego, związanego z zakupami towarów i usług przy realizacji zadań finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w złożonym wniosku o interpretację. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatŹkowych i organów kontroli skarbowej właściwych miejscowo dla Wnioskodawcy - art. 14b § 2 ww. ustawy.Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany przepisów, które były przedmiotem interpretacji dokonanej przez tut. Organ podatkowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00