Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.07.2006, sygn. PP/431/I/53/06, Urząd Skarbowy w Legnicy, sygn. PP/431/I/53/06

Czy Gmina może odliczyć podatek naliczony od podatku należnego, od zakupionych z uzyskanych środków PEFRON, w ramach zawartej z Państwowym Funduszem 0sób Niepełnosprawnych umowy o dofinansowanie projektu, w ramach programu "Edukacja-program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnej" pomocy dydaktycznych i sprzętu, przekazanych nieodpłatnie do 0środka Szkolno-Wychowawczego, do prowadzenia działalności statutowej.

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. 0rdynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 08.06.2006 r. o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów pomocy dydaktycznych i sprzętu w celu doposażenia placówki oświatowo-wychowawczej w ramach zawartej umowy z Państwowym Funduszem Rehabilitacji 0sób Niepełnosprawnych, jest prawidłowe.UZASADNIENIEW dniu 08.06.2006 r. (uzupełniony w dniu 25.07.2006 r.) do Naczelnika tutejszego organu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, od zakupów dokonanych w ramach zawartej z Państwowym Funduszem Rehabilitacji 0sób Niepełnosprawnych.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy 0rdynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podstawowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. W przedmiotowym wniosku przedstawiono stan faktyczny, z którego wynika, iż Gmina w ramach zawartej z Państwowym Funduszem 0sób Niepełnosprawnych z siedzibą w Warszawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach programu "Edukacja - program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnej" uzyskała dofinansowanie ze środków PFRON, projektu realizowanego w 0środku Szkolno-Wychowawczym w ramach ww. programu. Zakres rzeczowy obejmuje doposażenie bazy dydaktyczno-rehabilitacyjnej w ramach projektu "Edukacja bez barier" i internatu placówki w ramach projektu "Internat - nasz wspólny dom". Gmina zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty jest organem prowadzącym powyższą placówkę. Do zadań organu prowadzącego placówkę należy stosownie do art. 5 ust. 7 cytowanej wyżej ustawy, między innymi wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania i programów wychowawczych, W tym zakresie nie jest prowadzona żadna działalność gospodarcza pomimo, że Gmina jest podatnikiem i płatnikiem podatku VAT o numerze identyfikacyjnym 691-001-17-42.Zakupione pomoce dydaktyczne i sprzęt, będą przekazane nieodpłatnie do 0środka Szkolno-Wychowawczego do prowadzenia działalności statutowej. Ponadto Gmina w zakresie realizowanych zadań statutowych jest zwolniona od podatku dochodowego. Zdaniem Gminy stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. realizując projekt poprzez dokonywanie zakupów pomocy dydaktycznych i sprzętu w celu doposażenia placówki oświatowo-wychowawczej nie będzie mogła obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego gdyż czynności te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. A zatem Gmina nie ma możliwości odzyskania (zwrotu) podatku od towarów i usług. Biorąc pod uwagę przedstawiony wyżej stan faktyczny wyjaśniam co następuje:Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) określono, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z treści art. 86 ust. 1 wynika, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (..).Skoro dokonane przez Gminę zakupy ze środków PFRON na doposażenie bazy dydaktyczno-rehabilitacyjnej w ramach projektu "Edukacja bez barier" i internatu placówki w ramach projektu "Internat - nasz wspólny dom" nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, to nie jest możliwe skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku do towarów i usług. 0dnosząc więc zasady rozliczania podatku VAT na grunt ww. przepisów podatkowych informuję, iż Gmina nie ma możliwości odzyskania (zwrotu) podatku od towarów i usług ze względu na fakt, że ponoszone wydatki dotyczą zadań statutowych, do których nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy 0rdynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.Jak stanowi art. 14 b §1 i §2 ustawy 0rdynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu 0środek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00