Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.03.2006, sygn. POIV-443/1/06, Urząd Skarbowy w Zamościu, sygn. POIV-443/1/06
Czy usługi dostarczania personelu poza terytorium kraju dla usługobiorcy niemieckiego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w której pozycji deklaracji VAT-7( 9) należy wykazać obrót z tytułu świadczenia w/w usług?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 05.01.2006 r. bez znaku w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego uzupełnionego pismem z dnia 15.02.2006 r. bez znaku postanawiam:ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe.UZASADNIENIE Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona w ubiegłym roku rozpoczęła działalność gospodarczą jako agencja pośrednictwa pracy. Zgodnie z oświadczeniem wskazane czynności sklasyfikowane są w grupie PKWiU 74.50.1 ?Usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy? oraz PKWiU 74.50.2 ?Usługi udostępniania pracowników?. Podatnik posiada certyfikat Ministra Gospodarki i Pracy jako agencja pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa obywateli polskich do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych. W grudniu 2005 r. Strona uzyskała przychód z tytułu świadczenia w/w usług na rzecz kontrahenta niemieckiego. Wątpliwości Strony dotyczą tego, czy usługi dostarczania personelu poza terytorium kraju dla usługobiorcy niemieckiego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w której pozycji deklaracji VAT-7( 9) należy wykazać obrót z tytułu świadczenia w/w usług?Zdaniem Strony w/w usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż miejscem świadczenia usługi nie jest terytorium naszego kraju, w związku z czym przychód uzyskany z tego tytułu w kwocie brutto należy wykazać w poz. 21 deklaracji VAT-7( 9) . Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności ? miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Jednocześnie ust. 3 przytaczanego artykułu przewiduje, że w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4 są świadczone na rzecz: a) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub b) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługęmiejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Powyższy przepis ma zastosowanie w przypadku usług wymienionych w art. 27 ust.4 w/w ustawy o VAT, w którym w punkcie 5 wyszczególniono usługi dostarczania (oddelegowania) personelu. Wobec powyższego mając na względzie zasady opodatkowania usług wyrażone w art. 27 ust. 3 pkt 2 w/w ustawy o VAT w związku z ust. 4 pkt 5 tego artykułu należy uznać, że w sytuacji gdy Strona świadczy w kraju usługi dostarczania personelu na rzecz kontrahenta z kraju UE (Niemcy) mającego status podatnika i siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, w innym kraju niż Polska ? usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. Podkreślenia wymaga jednak, iż w sytuacji gdy przedmiotowe usługi będą świadczone na rzecz podmiotu posiadającego siedzibę bądź miejsce zamieszkania na terenie Wspólnoty, jednakże nie mającego statusu podatnika podatku od wartości dodanej, to miejscem świadczenia tychże usług będzie terytorium kraju zgodnie z art. 27 ust. 1 w/w ustawy o VAT. W konsekwencji świadczone przez podatnika usługi będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, a Strona będzie obowiązana z tytułu ich naliczyć podatek od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 1 w/w ustawy o VAT w wysokości 22 %. Odnosząc się natomiast do kwestii wykazania w deklaracji podatkowej VAT-7 obrotu z tytułu przedmiotowych usług świadczonych na rzecz unijnych podatników podatku od wartości dodanej, tut. organ podatkowy potwierdza, iż obrót ten podlega wykazaniu w poz. 21 deklaracji podatkowej VAT-7( 9). Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right