Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.12.2006, sygn. 1424/1120/443/63/a/2006/IW, Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu, sygn. 1424/1120/443/63/a/2006/IW

Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czynności wydania (przekazania) przez Gminę Miasta .... Urząd Miejski w ......, jako czynnego podatnika podatku VAT, zakupionych w tym celu przedmiotów majątkowych ( towarów) na potrzeby reprezentacyjne władz miasta zużycie różnych towarów na poczęstunek gości lub interesantów, wręczanie upominków w tym celu zakupionych, tj. najczęściej artykułów powszechnego użytku, oraz obrazów, kwiatów itd.?

Pytanie podatnika

W dniu 18.09.2006r. Gmina Miasta ....., Urząd Miejski w ......., wystąpiła do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina Miasta ..... Urząd Miejski w ...... w ramach reprezentowania władz miasta zużywa rożne towary na poczęstunek dla gości lub interesantów, wręcza upominki w tym celu zakupione, tj. najczęściej artykuły powszechnego użytku oraz obrazy, kwiaty itd.Pytanie Podatnika: Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czynności wydania (przekazania) przez Gminę Miasta ...... Urząd Miejski w ....., jako czynnego podatnika podatku VAT, zakupionych w tym celu przedmiotów majątkowych ( towarów) na potrzeby reprezentacyjne władz miasta zużycie różnych towarów na poczęstunek gości lub interesantów, wręczanie upominków w tym celu zakupionych, tj. najczęściej artykułów powszechnego użytku, oraz obrazów, kwiatów itd.?Stanowisko Podatnika: Zdaniem Wnioskodawcy zadania Gminy Miasta ......., jako miasta na prawach powiatu, określone zostały w dwóch ustawach, a mianowicie w rozdziale 2 ustawy z dnia 08.03.1990r. o samorządzie gminnym ( tekst jedn. Dz. U. z 2001r, nr 143 poz. 1591 z późn. zm.) i w rozdziale 2 ustawy z dnia 05.06.1998r. o samorządzie powiatowym ( tekst jedn. Dz. U. z 2001r. nr 142 poz. 1592 z późn. zm.). W ramach realizowanych przez Gminę Miasta ..... zadań konieczne jest ponoszenie wydatków na cele reprezentacyjne władz miasta i reklamowe Miasta ......, a także wydatków na zakupy przedmiotów majątkowych z przeznaczeniem na upominki, nagrody i inne nieodpłatne przekazania ( w tym darowizny), które związane są z imprezami organizowanymi przez Gminę lub pod patronatem Prezydenta Miasta .Ze względu na dużą pracochłonność Wnioskodawca nie prowadzi szczegółowej ewidencji osób obdarowanych prezentami o wartości powyżej 5 zł, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt. 2 ustawy.Powyższe nieodpłatne przekazanie towarów, za wyjątkiem towarów zużytych na poczęstunek gości i interesantów, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, na mocy których, czynność nieodpłatnego przekazania zrównana została z odpłatną dostawą i potraktowana jako czynność podlegająca opodatkowaniu.Stanowisko Organu Podatkowego: Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego i jako stanowiący odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, musi być interpretowany bardzo ściśle. Wyłączenie to ma miejsce przy spełnieniu łącznie dwóch warunków: 1. jego podmiotem są jedynie organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy ( podmiotowe kryterium wyłączenia ), 2. odnosi się ono jedynie do tych czynności podlegających wyłączeniu podmiotów, w których realizują one zadania nałożone na nie przepisami prawa i to zadania do realizacji których zostały powołane (przedmiotowe kryterium wyłączenia). Za organ władzy publicznej w ramach samorządu terytorialnego uznać należy jednostki tego samorządu, tzn. gminę, powiat i samorząd województwa.Zatem powołana definicja podatników wprost wyłącza organy i urzędy administracji publicznej z kręgu podatników VAT, nakazując opodatkowanie tylko tych czynności, które są dokonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Nieuznanie organów i urzędów administracji publicznej za podatników VAT jest zgodne z art. 4 (5) VI Dyrektywy, zgodnie z którym "Nie uznaje się za podatników państwowe, regionalne i lokalne organy administracji oraz inne organy podlegające prawu publicznemu w zakresie czynności lub transakcji, w których uczestniczą jako organy publiczne, nawet jeśli w związku z tymi czynnościami lub transakcjami organy te pobierają opłaty i inne należności. Jednakże jeżeli traktowanie tych organów jako osób niebędących podatnikami z tytułu tych czynności lub transakcji prowadziłoby do istotnego pogorszenia warunków konkurencji, organy te uznaje się za podatników w zakresie tych czynności lub transakcji". Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego (podobnie jak powiat czy województwo), wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina realizując zadania publiczne nałożone przepisami prawa, wykonuje zatem zarówno zadania własne jak i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Zadania nałożone na jednostki samorządu terytorialnego, jakimi są gminy, wynikają między innymi z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).Zgodnie z przepisem art. 7 powołanej ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne gminy obejmują między innymi sprawy: edukacji publicznej, kultury, kultury fizycznej i turystyki, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, promocji gminy, współpracy z organizacjami pozarządowymi, współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw. W tym zakresie zadania te nie mogą być objęte podatkiem VAT. Należałoby w związku z tym uznać, że jednostki samorządu terytorialnego wykonując wymienione wyżej zadania nie są podatnikami VAT. Przekazania towarów bez wynagrodzenia dokonuje Urząd Miejski, przy pomocy którego władze miasta jako organ wykonawczy w gminie, w której siedziba władz znajduje się w mieście położonym na terytorium tej gminy, wykonuje swoje zadania. Władze miasta są uznawane za organ władzy publicznej, bowiem jako organ samorządowy, jednocześnie wykonuje funkcje publiczne. Biorąc powyższe pod uwagę oraz zapisy cyt. wyżej art.15 ust.6 ustawy tut. organ podatkowy stwierdza, iż przekazanie bez wynagrodzenia w/w towarów nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli jest związane z realizowaniem zadań nałożonych na Gminę Miasta/Urząd Miejski, dla realizacji których został powołany, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Pouczenie:Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.Zgodnie z art. 236 § 2 pkt. 1 cyt. ustawy zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwej wysokości.Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00