Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.11.2005, sygn. USP-II-415/38/2005, Urząd Skarbowy w Drawsku Pomorskim, sygn. USP-II-415/38/2005
Pytania podatnika dotyczą księgowania zdarzeń gospodarczych w zakresie robót ogólnobudowlanych w księdze przychodów i rozchodów.
Stosownie do postanowień art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Drawsku Pomorskim udziela następującej informacji w zakresie stsosowania przepisów prawa podatkowego.
Pan X w złożonym wniosku przedstawił stan faktyczny z którego wynika, że: prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych według stawki liniowej 19% oraz opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Działalność gospodarcza prowadzona jest przez podatnika w zakresie handlu hurtowego i detalicznego artykułami chemii gospodarczej. Z dniem 26.08.2005 roku podatnik rozszerzył zakres prowadzonej działalności o wykonywanie robót ogólnobudowlanych. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę podatnik rozpoczął budowę 8 mieszkań z przeznaczeniem na sprzedaż nad magazynem hurtowni stanowiącej środek trwały.
Zakup materiałów i usług budowlanych księguje w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów w kwocie netto, podatek VAT naliczony wynikający z faktur wykazuje w ewidencji zakupów i rozlicza w deklaracji miesięcznej VAT-7.
W przypadku wpłat zaliczek na zakup mieszkania podatnik wystawia faktury z 7% podatkiem od towarów i usług i ujmuje je w ewidencji sprzedaży VAT oraz wykazuje w kol. 17 (Uwagi) podatkowej księgi przychodów i rozchodów.