Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 24.02.2005, sygn. US.III.423/2/8/05, Urząd Skarbowy w Suwałkach, sygn. US.III.423/2/8/05

Czy Bursa Szkolna - jednostka budżetowa samorządu terytorialnego prowadząca działalność w zakresie przedstawionym w piśmie z dnia 6 stycznia 2005 r. zwolniona jest podmiotowo oraz przedmiotowo od podatku dochodowego od osób prawnych?

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIEw sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowegoDziałając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... stwierdza, iż stanowisko Wasze zawarte we wniosku z dnia 6 stycznia 2005 r. o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie:1) dotyczącym stosowania zwolnienia podmiotowego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na mocy przepisu art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe, 2) dotyczącym stosowania zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe. U z a s a d n i e n i e Pismem z dnia 6 stycznia 2005 r. jednostka Wasza zwróciła się z prośbą o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:Bursa Szkolna jest jednostką budżetową samorządu terytorialnego - Urzędu X w ..... Zgodnie ze statutem jest placówką opiekuńczo - wychowawczą, przeznaczoną dla młodzieży kształcącej się poza miejscem stałego zamieszkania, uczęszczającej do różnych typów szkół ponadgimnazjalnych, pomaturalnych, studiów zawodowych, kolegiów nauczycielskich oraz słuchaczy studiów wyższych dziennych i zaocznych. Natomiast w okresie ferii zimowych i letnich bursa powinna prowadzić działalność związaną z organizacją wypoczynku dla dzieci i młodzieży, a także w miarę posiadanych wolnych miejsc, kwaterować uczestników imprez sportowych i kulturalnych organizowanych dla dzieci, młodzieży i nauczycieli. W ramach działalności statutowej bursa świadczy następujące usługi: - "Usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane" (o symbolu według PKWiU: 55.23.15),- "Usługi stołówkowe" (o symbolu (według PKWiU: 55.51.10),- "Usługi wynajmu pozostałych umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania" (o symbolu według PKWiU: 55.23.13),- "Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci" (o symbolu według PKWiU: 55.23.11). Dochody uzyskiwane z tytułu świadczenia przez bursę wymienionych usług przeznaczane są w całości na utrzymanie tej placówki w należytym stanie, tj., aby obiekt ten mógł funkcjonować i wykonywać swoje zadania statutowe. Natomiast wydatki bursy finansowane są z budżetu miasta. W piśmie z dnia 27 stycznia 2005 r., stanowiącym uzupełnienie wnioskuz dnia 6 stycznia 2005 r., jednostka zwraca się z zapytaniem, czy Bursa Szkolna - jednostka budżetowa prowadząca działalność w zakresie przedstawionym w piśmie z dnia 6 stycznia 2005 r. zwolniona jest podmiotowo i przedmiotowo od podatku dochodowego od osób prawnych? Jednostka sformułowała też własne stanowisko w sprawie stwierdzając w piśmie z dnia 6 stycznia 2005 r., iż Bursa Szkolna zwolniona jest podmiotowo i przedmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust 1 pkt 3 oraz art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).Naczelnik Urzędu Skarbowego w .... mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Cechą charakterystyczną jednostek budżetowych jest to, że nie posiadają one osobowości prawnej i w konsekwencji własnego mienia. Natomiast dysponują wyodrębnioną częścią majątku Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto, jak wynika z treści art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15,poz. 148 z późn. zm.), swoje wydatki pokrywają bezpośrednio z właściwego budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostek samorządu terytorialnego.W piśmiennictwie podkreśla się, iż prowadzenie w taki sposób gospodarki finansowej określane jest zasadą rozliczeń brutto. Wynikają z tego dwie istotne konsekwencje. Po pierwsze wielkość wydatków jednostek budżetowych nie jest związana z ich dochodami, po drugie jednostki te nie mogą dysponować zrealizowanymi przez siebie dochodami.Z założenia bowiem, celem tych jednostek jest wykonywanie istotnych zadań państwa (zadań publicznych). Stąd też ustawodawca zdecydował, że tego typu jednostki są zwolnione podmiotowo z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (patrz: art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U.z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).Zwolnienie to ma charakter bezwzględny i obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości, źródła uzyskania, czy też przeznaczenia zwolnionych środków.Powyższe oznacza, że zastosowanie zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 17ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych staje się bezprzedmiotowe.W świetle powyższego stanowisko Wasze zawarte w piśmie z dnia6 stycznia 2005 r. dotyczące stosowania zwolnienia podmiotowego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na mocy przepisu art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe. Natomiast, stanowisko Wasze dotyczące stosowania zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy.Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - art. 14b § 2 w/w ustawy.Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany prawa, które były przedmiotem interpretacji.Niniejsze postanowienie Stronie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach,w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej).Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00