Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.10.2005, sygn. PP 443/1/78/05, Urząd Skarbowy Wrocław-Śródmieście, sygn. PP 443/1/78/05
Zakres i sposób zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku sporządzenia spisu z natury przewidzianego w art. 14 ustawy o VAT i obowiązku opodatkowania towarów objętych tym spisem w sytuacji gdy zaprzestanie działalności gospodarczej nastąpiło na skutek śmierci podatnika, a działalność jest kontynuowana przez następcę prawnego (małżonka).
POSTANOWIENIENa podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 Nr 8 poz. 60, ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław - Śródmieście stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2005 r., który wpłynął w dniu 18 lipca 2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku sporządzenia spisu z natury przewidzianego w art. 14 ustawy o VAT i obowiązku opodatkowania towarów objętych tym spisem w sytuacji gdy zaprzestanie działalności gospodarczej nastąpiło na skutek śmierci podatnika, a działalność jest kontynuowana przez następcę prawnego (małżonka) jest prawidłoweUZASADNIENIEW dniu 18 lipca 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław - Śródmieście wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cyt. ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Podatnik, jako następca prawny, kontynuujący działalność gospodarczą zmarłego małżonka, pyta czy w związku ze śmiercią małżonka, będącego podatnikiem VAT, jest obowiązany do sporządzenia spisu z natury przewidzianego w art. 14 ustawy o VAT i do opodatkowania towarów objętych tym spisem Zdaniem Podatnika obowiązek określony w art. 14 ustawy o VAT nie ma w tej sytuacji zastosowania. W opinii Naczelnika tut. Urzędu stanowisko Podatnika należy uznać za prawidłowe.W przypadku podatnika prowadzącego jednoosobowo działalność gospodarczą, śmierć powoduje ustanie bytu prawnego tego podmiotu, co jest równoznaczne z zakończeniem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W myśl art. 96 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zgłoszenia o zaprzestaniu działalności w wyniku śmierci podatnika dokonuje jego następca prawny. Zgodnie z art. 97 § 1 i art. 98 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa spadkobiercy podatnika przyjmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy a do odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o przyjęciu i odrzuceniu spadku oraz o odpowiedzialności za długi spadkowe. Odpowiedzialność spadkobierców za długi spadkowe uzależniona jest od tego, czy spadkobierca przyjął, czy też odrzucił spadek, jeżeli zaś spadkobierca spadek przyjął, to czy nastąpiło to bez ograniczenia odpowiedzialności za długi (przyjęcie proste), czy też przyjął spadek z ograniczeniem tej odpowiedzialności (przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza). Przepis art. 14 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż w przypadku zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów.O tym, w jakim zakresie przepisy odnoszące się do remanentu likwidacyjnego (obowiązek w tym zakresie wynikał również z poprzedniej ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z dnia 8.01.1993 r.) dotyczą następców prawnych zmarłego podatnika wypowiedziało się Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 4 lipca 1995 r., Nr PP3-8218-517/95/MR. Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa wyrażonym w tymże piśmie następcy prawni nie mają obowiązku sporządzania remanentu likwidacyjnego i co za tym idzie uiszczania podatku należnego od niesprzedanych przez zmarłego towarów. Odpowiedzialność spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy odnosi się bowiem do zobowiązań podatkowych powstałych za życia spadkodawcy. W przypadku, gdy następca prawny podatnika chce kontynuować prowadzoną przez niego działalność jest obowiązany do dokonania rejestracji jako odrębny podmiot gospodarczy. Zgodnie z art. 97 § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli na podstawie przepisów prawa podatkowego, spadkodawcy przysługiwały prawa o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, uprawnienia te przechodzą na spadkobierców pod warunkiem dalszego prowadzenia tej działalności na ich rachunek. Zatem w przypadku, gdy spadkobierca zmarłego podatnika zamierza kontynuować prowadzoną przez niego działalność gospodarczą, przejmuje obowiązki i uprawnienia jakie spoczywały na tymże podatniku. W sytuacji gdy działalność zmarłego podatnika jest kontynuowana faktycznie nie dochodzi do zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Dlatego obowiązek sporządzenia spisu z natury przewidzianego w art. 14 ustawy o VAT nie ma w tym przypadku zastosowania. Ponadto odczytując literalnie art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, należy stwierdzić, że przepis ten dotyczy jedynie podmiotów obowiązanych do zgłoszenia zaprzestania działalności, na podstawie art. 96 ust. 6. Z cytowanej regulacji nie wynika aby obowiązek opodatkowania podatkiem towarów własnej produkcji i towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy miał zastosowanie do podmiotów dokonujących zgłoszenia o zaprzestaniu działalności gospodarczej zgodnie z art. 96 ust. 7 ustawy o VAT, tj. do następców prawnych zmarłego podatnika. Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right