Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.09.2005, sygn. PP.443/1/36/05, Urząd Skarbowy w Głogowie, sygn. PP.443/1/36/05

Strona pyta, o obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIENa podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa(Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głogowiestwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 01 czerwca 2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest nieprawidłowe.UZASADNIENIEW dniu 02 czerwca 2005 r., do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Głogowie wpłynął wniosek Zboru o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który został uzupełniony pismem z dnia 29 czerwca 2005 r. oraz 29 sierpnia 2005 r. Jak stanowi przepis art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Z treści złożonego wniosku wynika, że Zbór, zamierza uruchomić, działającą w sposób ciągły, chrześcijańską klubo-kawiarenkę, w której będą sprzedawane napoje bezalkoholowe (kawa, herbata), desery, ciasto. Ponadto planowane jest również utworzenie klubu języka angielskiego oraz klubu dziecięcego. Nauczanie języków oraz zajęcia plastyczne i muzyczne dla dzieci połączone z poczęstunkiem, będą prowadzone przez osoby duchowne wraz z wolontariuszami z Kościoła. Dochody z powyższej działalności w całości zostaną przeznaczone na realizację celów statutowych Kościoła. Wykonywanie ww. czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nastąpi z dniem 1 września 2005 r. Jak zaznacza wnioskodawca przewidywany udział obrotów ze sprzedaży, tj. nauki języka angielskiego oraz zajęć plastycznych i muzycznych w obrotach ogółem będzie wyższy niż 70%. Ponadto zajęcia plastyczne i muzyczne będą miały charakter rekreacyjny. Na tle opisanego stanu faktycznego pyta Zbór, czy sprzedaż prowadzona ww. zakresie podlega obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zdaniem strony, ponieważ działalność którą zamierza rozpocząć jest zwolniona od podatku VAT, jako wymieniona w załączniku Nr 4 pod poz. 15 do ustawy, jako taka nie podlega obowiązkowi ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Stanowisko Zboru, w świetle przytoczonych dalej przepisów prawa, należy uznać za nieprawidłowe. Oceniając stanowisko wnioskodawcy należy w pierwszej kolejności stwierdzić, iż w załączniku Nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wymienione są usługi, których świadczenie, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 1 jest zwolnione od podatku VAT, co nie jest równoznaczne ze zwolnieniem świadczonych usług od obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej. I tak nauka języka angielskiego mieszcząca się w zakresie usług edukacyjnych (PKWiU- 80), zostały wymienione w poz. 7 ww. załącznika, natomiast zajęcia plastyczne i muzyczne z uwagi na swój charakter mieszczą się w zakresie usług związanych z kulturą (PKWiU-92) pod poz. 11 załącznika. Stosownie do treści art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z przepisem § 3 ust. 3 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706) do dnia 31 grudnia 2005 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników rozpoczynających w roku podatkowym wykonywanie czynności, podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli będą oni wykonywali czynności wymienione w poz. 1-39 załącznika Nr 1 do rozporządzenia, w przypadkach kiedy przewidywany przez podatnika udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy planowanych do zrealizowania do końca 2005 r. - będzie wyższy niż 70%. Jednocześnie zwolnienie na podstawie § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od dnia 31 grudnia 2005 r. - w przypadków podatników rozpoczynających działalność w drugim półroczu 2005 r., u których udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej od obowiązku ewidencjonowania wymienionej w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia w obrotach ogółem, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy będzie do końca 2005 r. równy lub niższy niż 70 %. Ponieważ wykonywane przez Zbór czynności (sklasyfikowane pod symbolem PKWiU-80 i PKWiU ? 92) znajdują się wśród wymienionych w załączniku Nr 1 do cyt. rozporządzenia i uzyskany udział obrotów ze sprzedaży tych towarów i usług w obrotach ogółem w II półroczu 2005 r. będzie wyższy niż 70%, bez względu na to czy czynności te są opodatkowane, czy też nie ? będzie Zbór zwolniony z obowiązku ewidencjonowania do końca 2005 r.Ponadto należy nadmienić, iż Minister Finansów mimo stosownych uprawnień, nie uwzględnił w wykazie sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, usług wykonywanych przez duchownych oraz osób zakonnych kościołów i innych związków wyznaniowych ? wyłącznie w zakresie realizacji celów humanitarnych, charytatywno-opiekuńczych, naukowych i oświatowo-wychowawczych, opieki medycznej. Zatem stanowisko strony zawarte w niniejszym wniosku należy uznać za nieprawidłowe.Zgodnie z treścią art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00