Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.09.2005, sygn. PP I 443/1/206/05, Dolnośląski Urząd Skarbowy, sygn. PP I 443/1/206/05
Wątpliwości Spółki dotyczą prawa do rozliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu do posiadanych pojazdów, a w szczególności: czy przy ustaleniu przedmiotowego prawa - w okresie pomiędzy 22 sierpnia 2005 r. a dniem uzyskania badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów - Spółka winna posługiwać się "wzorem posła Lisaka" - art. 86 ust. 3 ustawy w brzmieniu do 21 sierpnia 2005 r.
POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2005 r., który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 13 lipca 2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu paliw jest nieprawidłowe.UZASADNIENIEW dniu 13 lipca 2005 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek uzupełniono w dniu 29 lipca 2005 r.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Z treści złożonego wniosku wynika, iż Podatnik posiada nabyte przed 1 czerwca 2005 r. samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej ładowności większej lub mniejszej niż określona według wzoru zawartego w przepisie art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 21 sierpnia 2005 r. Przedmiotowe pojazdy spełniają warunki określone w przepisie art. 86 ust. 3 lub art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw /Dz. U. Nr 90, poz. 756/ obowiązującym od dnia 22 sierpnia 2005 r. Jednakże - jak zauważa podatnik - dopiero po dokonaniu badań technicznych będzie można je zakwalifikować do samochodów osobowych w/g art. 86 ust. 3 albo do pojazdów określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy.Wątpliwości Spółki dotyczą prawa do rozliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu do ww. pojazdów, a w szczególności: czy przy ustaleniu przedmiotowego prawa - w okresie pomiędzy 22 sierpnia 2005 r. a dniem uzyskania badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów - Spółka winna posługiwać się "wzorem posła Lisaka" - art. 86 ust. 3 ustawy w brzmieniu do 21 sierpnia 2005 r.Zdaniem Podatnika - opartym na analizie art. 5 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw - do czasu uzyskania przez Spółkę badania technicznego na posiadane samochody Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu do samochodów o dopuszczalnej ładowności większej niż określona wg "wzoru posła Lisaka", a nie będzie przysługiwało przy zakupie paliw do samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według tego wzoru.W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione we wniosku stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 22 sierpnia 2005 r. nadanym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.W myśl art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł. Jednakże cytowany przepis ust. 3 - zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy - nie dotyczy:1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzenia w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków; 3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku Nr 9 do ustawy;6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lubb) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 - stosownie do ust. 5 art. 86 ustawy - stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Przy czym - w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) - na potrzeby cytowanego wyżej art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług, nabytych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 86 ust. 5, powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, iż od dnia 22 sierpnia 2005 r. podatek naliczony przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony podlega odliczeniu na zasadach ogólnych określonych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. A contrario podatek od nabytego paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, nie podlega odliczeniu. Przy czym ograniczenie to nie dotyczy pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, jeżeli pojazdy spełniają warunki określone w art. 86 ust. 4 ustawy. Spełnienie tych wymagań stwierdza się na podstawie badania technicznego. Przedmiotowe badania - w stosunku do pojazdów nabytych przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. (tj. przed dniem 1.06.2005 r.) powinny być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanej ustawy. Organy podatkowe jak i podatnicy obowiązani są działać w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. Od dnia 22 sierpnia 2005 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług regulujące zasady odliczania podatku naliczonego przy nabyciu pojazdów jak również paliw do tych pojazdów. W związku z powyższym Spółka winna - od dnia 22 sierpnia 2005 r. - przy ustaleniu prawa do odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliw kierować się obowiązującymi (znowelizowanymi) przepisami ustawy. A co za tym idzie, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw do pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz innych wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4. Zaświadczenie wydane w terminie późniejszym potwierdzi (lub nie) spełnienie wymagań oraz zasadność dokonanego odliczenia. Przy czym badanie techniczne winno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanej ustawy.Jednocześnie tut. organ zauważa, iż wydłużony termin przeprowadzenia badań jest prawem podatnika. Jeżeli podatnik ma jakiekolwiek wątpliwości co do tego czy posiadany przez niego pojazd spełnia określone w ustawie wymagania, może on dokonać stosownych badań wcześniej.Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right