Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.06.2005, sygn. PP 443/1/21/05, Urząd Skarbowy Wrocław-Śródmieście, sygn. PP 443/1/21/05

Pytanie dotyczy obowiązku fakturowania czynności zarządzania spółkami kapitałowymi jako prezezs zarządu w oparciu o umowę cywilnoprawną, w sytuacji gdy czynności te korzystają ze zwolnienia od podatku lub są wyłączone z opodatkowania, a podatnik oprócz tego wykonuje inne czynności opodatkowane.

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIENa podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 Nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław - Śródmieście stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku fakturowania czynności zarządzania spółkami kapitałowymi jako prezes zarządu w oparciu o umowę cywilnoprawną, w sytuacji gdy czynności te korzystają ze zwolnienia od podatku lub są wyłączone z opodatkowania, a podatnik oprócz tego wykonuje inne czynności opodatkowane jest prawidłoweUZASADNIENIEW dniu 3 marca 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław - Śródmieście wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cyt. ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Podatnik w roku 2004 osiągnął przychody z tytułu pełnienia funkcji prezesa zarządu dwóch spółek kapitałowych, w oparciu o zawarte umowy cywilnoprawne. Oprócz tych czynności Podatnik świadczył usługi pośrednictwa handlowego, opodatkowane w stawce podstawowej. Podatnik zwrócił się do tut. Organu Podatkowego o potwierdzenie stanowiska, zgodnie z którym w okresie od 1 stycznia 2004 r. do 30 kwietnia 2004 r., miał obowiązek dokumentowania fakturami VAT czynności polegających na zarządzaniu spółkami kapitałowymi jako prezes zarządu, w oparciu o umowę cywilnoprawną, natomiast począwszy od 1 maja 2004 r. nie miał takiego obowiązku. W opinii Podatnika przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia przedmiotowych usług są przychodami z działalności wykonywanej osobiście i należy je uznać za przychody wymienione w art. 13 pkt 7 updof. Dlatego zdaniem Podatnika zarówno na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT z 1993 r. jak i na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującej od 1 maja 2004 r. nie są one uznawane za czynności opodatkowane podatkiem VAT. Podatnik kwalifikuje wykonywane czynności do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 7 updof (a nie w art. 13 pkt 9 updof) przy czym wątpliwości Podatnika nie dotyczą opodatkowania podatkiem dochodowym. Bowiem w każdym z tych przypadków dochody są opodatkowywane za zasadach ogólnych, tj. wg skali o której mowa w art. 27 ust. 1 updof. Kwestią, której rozstrzygnięcia oczekuje Podatnik jest to, czy wykonywane przez niego czynności należy dokumentować fakturami VAT, jeżeli objęte są wyłączeniem z opodatkowania podatkiem VAT. Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu stanowisko podatnika należy uznać za prawidłowe.Przychody podatnika, który na podstawie kontraktu menadżerskiego lub umowy o podobnym charakterze powołany został np. do składu zarządu rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej są przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7 a nie 13 pkt 9 ustawy. Powołanie bowiem podatnika do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje zmianę kwalifikacji źródła przychodu. Według art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50, z późn. zm.) zwalnia się przychody, o których mowa w art. 12 ust. 1-6 i art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 i Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 43, poz. 163, Nr 90, poz. 419, Nr 113, poz. 547, Nr 123, poz. 602 i Nr 126, poz. 626, z 1995 r. Nr 5, poz. 25 i Nr 133, poz. 654 oraz z 1996 r. Nr 25, poz. 113 i Nr 87, poz. 395). Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności: z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności. Kwestia warunków związania zleceniobiorcy ze zlecającym więzami tworzącymi stosunek prawny wyłączający samodzielność wykonywania działalności gospodarczej była przedmiotem interpretacji udzielnej Podatnikowi w grudniu 2004 r. W piśmie tym wyjaśniono, że o ile istnienie prawnych więzów co do warunków wykonywania umowy oraz co do należnego wynagrodzenia nie budzi większych wątpliwości, bowiem w zasadzie każda cywilnoprawna umowa o zarządzanie reguluje te warunki. Natomiast trzeci element tej definicji "odpowiedzialność zlecającego" należy rozumieć jako odpowiedzialność wobec osób trzecich. W piśmie tym stwierdzono, że jeśli z zawartych przez Podatnika umów wynika, że wobec osób trzecich odpowiada nie on lecz zleceniodawca, to należy uznać trzeci warunek za spełniony. Należy dodać, że po nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, która obowiązuje od 1 czerwca 2005 r. (ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych ustaw z dnia 21 kwietnia 2005 r.) pkt 3 art. 15 ust. 3 uzyskał nowe brzmienie. Po zmianie tej za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności: z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.Obowiązek dokumentowania obrotu fakturami VAT do 30 kwietnia 2004 r. wynikał z art. 32 ust. 1 ustawy o VAT z 1993 r., a po 1 maja 2004 r. wynika z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT 2004 r. Przepis ostatni stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Czynności, które nie są uznawane za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą nie podlegają udokumentowaniu fakturami VAT. Natomiast czynności, które są objęte zwolnieniem podlegają fakturowaniu jeżeli podatnik jest podatnikiem czynnym z racji wykonywania innych czynności opodatkowanych.Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00