Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.06.2005, sygn. PP 443/1/22/05, Urząd Skarbowy Wrocław-Śródmieście, sygn. PP 443/1/22/05

Pytanie dotyczy sposobu dokonania korekt deklaracji VAT-7 w sytuacji, gdy podatnik potraktował dane czynności jako opodatkowane VAT, a były one zwolnione od opodatkowania pod rządami ustawy o VAT z 1993 r.

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIENa podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 Nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław - Śródmieście stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu dokonania korekt deklaracji VAT-7 w sytuacji gdy podatnik potraktował dane czynności jako opodatkowane VAT, a były one zwolnione od opodatkowania pod rządami ustawy o VAT z 1993 r. jest nieprawidłoweUZASADNIENIEW dniu 3 marca 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław - Śródmieście wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cyt. ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Podatnik w roku 2004 osiągnął przychody z tytułu pełnienia funkcji prezesa zarządu dwóch spółek kapitałowych, w oparciu o zawarte umowy cywilnoprawne. W okresie od 1 stycznia 2004 r. do 30 kwietnia 2004 r. czynności te zostały potraktowane jako opodatkowane w stawce 22% i tak wystawiano dokumentujące je faktury VAT. W lutym 2005 r. do poszczególnych faktur wystawionych w tamtym okresie Podatnik wystawił faktury korygujące, w których wycofał się z opodatkowania tych czynności na rzecz zastosowania zwolnienia od opodatkowania.Podatnik pyta o to, w którym okresie rozliczeniowym winien dokonać obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem faktur korygujących za okres od 1 stycznia 2004 r. do 30 kwietnia 2004 r.Zdaniem Podatnika należy w takim przypadku dokonać korekty poszczególnych deklaracji VAT-7 za miesiące styczeń - kwiecień 2004 r. W opinii Podatnika należy skorygować (obniżyć) podatek należny za te miesiące, a jednocześnie skorygować rozliczony w tym okresie podatku naliczony, jako niezwiązany z czynnościami opodatkowanymi. Podatnik wskazuje, iż korekt należy dokonać na formularzu VAT-7 w wersji 7, która obowiązywała przy rozliczeniach pierwotnych. W ocenie Naczelnika tut. Urzędu stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.W obowiązującej ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) brak przepisów przejściowych normujących odrębnie sposób dokonywania korekt dotyczących okresu przed 1 maja 2004 r., co oznacza, ze do korekt takich mają zastosowanie obowiązujące regulacje w zakresie VAT. Przypadki, w których wystawia się dokumenty korygujące dla potrzeb podatku od towarów i usług określone zostały w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 97 poz. 971). Prawo do skorygowania faktury, w której wystąpił błąd co do sposobu opodatkowania usługi (dostawy) zostało zawarte w § 20 ust. 1 cyt. rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku, bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Natomiast sposób rozliczenia faktury korygującej, na skutek której podatek należny ulega obniżeniu, przewiduje § 19 ust. 4 cyt. rozporządzenia Przepis ten stanowi, że sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę (co nie dotyczy eksportu towarów, przypadków określonych w § 14 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju). Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie. Odpowiednie zastosowanie tego przepisu do faktur korygujących wystawianych zgodnie z § 20 ust. 1 wynika z § 20 ust. 6.Oznacza to, że faktury korygujące do faktur wystawionych przed 1 maja 2004 r., skutkujące obniżeniem podatku należnego, podlegają rozliczeniu w miesiącu, w którym podatnik otrzyma potwierdzenie odbioru tych korekt przez nabywcę. Jak wynika z opisu stanu faktycznego, zawartego we wniosku, faktury korygujące za okres od 1 stycznia do 30 kwietnia 2004 r. zostały sporządzone w m-cu lutym 2005 r. i w tym też m-cu Podatnik uzyskał potwierdzenie ich odbioru przez nabywcę. Czyli obniżenie kwoty podatku należnego w związku z tymi fakturami korygującymi winno nastąpić w rozliczeniu za m-c luty 2005 r. Podatnik wyraża też wątpliwość dotyczącą skorygowania podatku naliczonego rozliczonego w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia 2004 r., w związku z faktem, że sprzedaż zwolniona została potraktowana jak opodatkowana i rozliczono podatek naliczony związany z tą sprzedażą. Zgodnie z obowiązującą do 1 maja 2004 r. ustawą o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z dnia 8 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50, ze zm.) podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, związanych ze sprzedażą opodatkowaną (art. 19 ust. 1)Podstawę prawną dla skorygowania deklaracji, w której podatnik zawyżył podatek naliczony i co za tym idzie zaniżył zobowiązanie podatkowe stanowią przepisy rozdziału 10 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 81 Ordynacji podatkowej skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. W myśl art. 81a § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1, mogą skorygować uprzednio złożone zeznanie (deklarację), jeżeli: w złożonej deklaracji wykazali zobowiązanie podatkowe w wysokości niższej od należnej albo kwotę nadpłaty lub zwrotu podatku w wysokości większej od należnej.Błąd polegający na rozliczeniu podatku należnego związku ze sprzedażą zwolnioną od opodatkowania należy poprawić korygując deklaracje VAT-7 za poszczególne miesiące, w których doszło do naruszenia normy art. 19 ust. 1 ustawy o VAT z 1993 r. i zawyżenia podatku naliczonego. W dniu 3 marca 2005 r. Podatnik złożył w tut. Urzędzie korekty deklaracji podatkowych VAT-7 za miesiące od stycznia do kwietnia 2004 r., wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Wnioskiem z dnia 24 marca 2005 r. wycofano powyższy wniosek, co spowodowało, że korekty nie wywierają skutku prawno-podatkowego, a jednocześnie nie toczy się w zakresie stwierdzenia nadpłaty postępowanie podatkowe, które uniemożliwiałoby zajęcie, w trybie art. 14 a Ordynacji podatkowej, stanowiska przez organ podatkowy. Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00