Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.07.2005, sygn. PP II 443/1/149/134/05, Dolnośląski Urząd Skarbowy, sygn. PP II 443/1/149/134/05

Czy nieodpłatne przekazanie towaru na rzecz jednostki samorządu terytorialnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Pytanie podatnika

W złożonym wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:Spółka, w ramach prowadzonej działalności - m. in. przygotowywania terenów pod inwestycje, takie jak budowa dróg lub infrastruktury technicznej - dokonuje zakupu takich robót. Wśród prowadzonych przez Podatnika inwestycji znajduje się budowa infrastruktury technicznej w Nowej Rudzie. Zawarta pomiędzy Podatnikiem a Gminą Nowa Ruda umowa przewiduje możliwość przekazania wybudowanej przez Spółkę infrastruktury na rzecz tej jednostki samorządu terytorialnego.Jak wskazuje Podatnik, zgodnie z § 67 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2002 r., Nr 27, poz. 268 ze zm.), darowizna na rzecz samorządu terytorialnego była zwolniona od podatku od towarów i usług, w związku z czym Spółka nie dokonywała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur otrzymanych od wykonawców, którym zlecono wykonanie robót budowlanych, dotyczących uzbrojenia terenów w Nowej Rudzie. Ponadto, Podatnik wskazuje, iż do dnia sporządzenia niniejszego wniosku nie została dokonana czynność przekazania przedmiotowej infrastruktury samorządowi terytorialnemu. Zdaniem Podatnika, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przekazanie to jest traktowane jako odpłatna dostawa towarów pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności.Wątpliwości Spółki w przedmiotowej sprawie dotyczą opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności nieodpłatnego przekazania towaru na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.Zdaniem Podatnika, jako iż zgodnie z przepisami obowiązującymi w stanie prawnym przed dniem 01.05.2004 r., nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu robót budowlanych, związanych z czynnością zwolnioną od podatku tj. przekazaniem towarów (infrastruktury technicznej) bez wynagrodzenia na rzecz jednostki samorządu terytorialnego - przekazanie to nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu, przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe.Ustosunkowując się do pytania Podatnika, wskazać należy na definicję towaru zawartą w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 6 tej ustawy, przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Pojęcie budowli zostało natomiast zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) i jest nią każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, tunele, przepusty techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową. Z tak skonstruowanej definicji budowli wynika, iż infrastruktura techniczna mieści się w tym pojęciu, a poprzez to jest towarem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Należy jednak mieć na uwadze, iż klasyfikacji danego towaru lub usługi wg PKWiU, w pierwszej kolejności dokonuje producent lub importer danego towaru bądź usługi, natomiast wątpliwości i spory powstałe na tym tle rozstrzygane są przez właściwe organy statystyczne. Oznacza to, iż organ podatkowy nie jest właściwy do samodzielnego dokonywania klasyfikacji statystycznej danego towaru lub usługi. Wskazana przez Podatnika kwalifikacja "infrastruktury technicznej", jako towaru, będącego przedmiotem dostawy, stanowi zatem element stanu faktycznego, w oparciu o który sprawa jest rozstrzygana.Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się również wszelkie przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Okoliczność, czy w danym przypadku Podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, rozpatrywać należy w oparciu o przepisy materialnego prawa podatkowego obowiązujące w okresie, w którym miała miejsce transakcja, w wyniku której Spółka nabyła dany towar lub usługę. Skutki podatkowe danej czynności rozpatrywać bowiem należy w oparciu o stan prawny w jakim czynności te zostały dokonane. Zastrzeżenie zawarte we wskazanym art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, dotyczące przysługującego podatnikowi prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części, ma natomiast na celu zapobieganie braku lub podwójnemu opodatkowaniu danej czynności. Mając na uwadze powyższe, nie byłoby właściwym rozpatrywanie, czy przysługiwało Podatnikowi ww. prawo w oparciu o inny stan prawny, niż ten, w którym zaistniało zdarzenie.Podsumowując, prawidłowym jest stanowisko Podatnika, iż nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przekazanie towarów bez wynagrodzenia w sytuacji, gdy na podstawie przepisów obowiązujących w okresie, w którym nabył on towary lub usługi, nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów lub usług.Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00