Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.05.2005, sygn. PP II 443/1/112/85/05, Dolnośląski Urząd Skarbowy, sygn. PP II 443/1/112/85/05
W jaki sposób gmina bądź urząd miasta powinien udokumentować pobraną opłatę roczną z tytułu wieczystego użytkowania gruntów?
W ocenie wnioskodawcy zaświadczanie nie stanowi dokumentu, według którego można będzie odliczyć naliczony podatek zapłacony wraz z opłatą z tytułu wieczystego użytkowania dotyczącej lokali użytkowych i garaży. W art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług postanowiono, że zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Pobierane przez Spółdzielnię opłaty niezbędne do utrzymania nieruchomości i dotyczące lokali mieszkalnych zwolnione są od podatku od towarów i usług. Natomiast czynności wykonywane przez Spółdzielnię i dotyczące lokali użytkowych nie podlegają zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług i podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Dlatego też zdaniem wnioskodawcy, konieczne jest wystawianie faktur VAT, które dają prawo do odliczenia. Nie ma jednak w ustawie o podatku od towarów i usług skutecznych środków, które "zmusiłyby" podatnika do wystawienia odpowiedniego dokumentu. Zdaniem wnioskodawcy do rozliczeń należy sporządzać fakturę VAT. Podatnik wskazał, że Spółdzielnia nie przyjęła wyliczonej opłaty rocznej powiększonej o podatek od towarów i usług w oparciu o pismo. Opłata roczna jest rozłożona na raty, którą Podatnik płaci według wyliczeń, gdyż jej wysokość nie została wypowiedziana zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy o 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.). Po wpłaceniu przelewem I raty - Podatnik otrzymał fakturę VAT na kwotę brutto. Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu informuje, że przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe. Tutejszy organ podatkowy wskazuje, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Stąd też nie korzystają z tego zwolnienia czynności wykonane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują prawa do lokali użytkowych lub na rzecz właścicieli lokali użytkowych. Czynności te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.Zgodnie zaś z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przy czym w stosunku do towarów, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje należy uwzględnić treść przepisu art. 90 ust. 1 tej ustawy, a mianowicie podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli natomiast wyodrębnienie takie nie jest możliwe podatnik może zastosować proporcjonalną zasadę odliczenia podatku naliczonego według zasad określonych w art. 90 i 91 omawianej ustawy. Podstawą do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) są wyłącznie oryginały faktur lub faktur korygujących, albo ich duplikaty. Słusznie zatem wskazał Podatnik, iż zaświadczanie nie stanowi dokumentu według którego można odliczyć naliczony podatek zapłacony w związku z opłatą z tytułu wieczystego użytkowania dotyczącej lokali użytkowych i garaży. Obowiązek wystawienia faktury wynika natomiast z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Nie ma natomiast obowiązku wystawiania faktur na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury. Podmiotem zobowiązanym do wystawienia faktury VAT w przypadku, o którym mowa w zapytaniu jest Gmina, jeżeli nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku tj. w dniu 08.03.2005 r.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right