Interpretacja
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 10.08.2005, sygn. PP/443-94/04, Urząd Skarbowy w Legnicy, sygn. PP/443-94/04
Czy usługi związane ze sportem są zwolnione z VAT, czy opodatkowane stawką 7%?
W piśmie przedstawiono stan faktyczny zgodnie z którym Klub nie prowadzi działalności gospodarczej, utrzymuje się z dotacji otrzymywanych z Urzędu Miasta, składek członkowskich i niewielkich darowizn.Stadion i urządzenia sportowe udostępniane są chętnym firmom na treningi dla ich pracowników, organizację pikników rekreacyjno -sportowych, rozgrywek piłkarskich itp.Uzyskane pieniądze z ww. przeznaczane są na cele statutowe tj. krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych oraz wychowywanie dzieci, młodzieży i dorosłych przez kulturę fizyczną i sport, jak również na poprawę świadczonych usług.Podatnik prosi o wyjaśnienie czy usługi związane ze sportem sklasyfikowane pod numerem PKWiU 92.61.13 nadal są zwolnione z podatku VAT, czy są opodatkowane stawką 7%.Podatnik przedstawił swoje stanowisko i uważa, że ww. usługi są zwolnione z podatku VAT.W świetle przedstawionego stanu faktycznego uprzejmie wyjaśniam:W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei zgodnie z art. 7 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zatem, w obecnym stanie prawnym zasadą jest, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług generalnie podlega odpłatne świadczenie usług z określonymi wyłączeniami, o których mowa w art. 8 ust. 2 ww. ustawy - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...), oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług. W świetle art. 15 ust. i 2 ustawy, stowarzyszenie prowadząc samodzielną działalność usługową, niezależnie od jej wyników, prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2, a zatem jest podatnikiem podatku VAT. Jednak realizowane przez stowarzyszenie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, czy to w formie odpłatnej dostawy towarów, czy też świadczenia usług, nie powoduje automatycznie, iż jednostka jest podatnikiem naliczającym podatek VAT od swoich czynności. Jak bowiem wynika z poz. 10 załącznika Nr 4 do ustawy " Usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe) " - PKWiU 91 - korzystają ze zwolnienia od podatku.Usługi wykonywane jednak poza katalogiem statutowym - podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.Zatem pozostaje rozstrzygnięcie kwestii, które z nich są zwolnione od podatku jako wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy o VAT, a które opodatkowane jako wymienione w załączniku Nr 3 ustawy - stawką 7%.Wynajmowanie (udostępnianie) obiektów sportowych na różne cele przez podmiot, który wynajmuje ten obiekt innym podmiotom lub osobom prywatnym (najemcom) jest klasyfikowane w zależności od tego, czy dany obiekt będzie później przez użytkownika (najemcę) wykorzystywany na cele komercyjne.Komercyjny cel należy rozumieć jako pobieranie pożytków z użytkowania obiektu sportowego przez najemcę np. w związku z organizowaniem imprez sportowo - rekreacyjnych, w których za udział uczestnicy płacą podmiotowi, który dysponuje salą (najemcy). Nie ma znaczenia czy następuje przepływ środków finansowych między wynajmującym, a najemcą tzn. czy jest to usługa płatna czy bezpłatnaW związku z powyższym należy odnieść się do grupowania statystycznego w celu dokładnego zidentyfikowania rodzaju świadczonej usługi, bowiem w myśl art. 8 ust. 3 ustawy - usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.Decydujące rozstrzygnięcie tego zagadnienia będzie również uzależnione od realizowanych zadań statystycznych (zasadniczo zwolnionych oraz pozastatutowych).Do zakwalifikowania usług wg PKWiU obowiązany jest odpowiednio usługodawca, jeżeli ma wątpliwości co do prawidłowości stosowania klasyfikacji winien zwrócić się do odpowiedniego organu udzielającego takich informacji tj. do odpowiedniego Urzędu Statystycznego. Organy podatkowe nie posiadają bowiem uprawnień do dokonywania takich klasyfikacji i mogą udzielić informacji o stosowaniu właściwej stawki podatkowej w oparciu o klasyfikację podaną przez podatnika bądź organ statystyczny. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12 z 2002 r., poz. 87) z dniem 1 stycznia 2003 r. opinie klasyfikacyjne dla zainteresowanych wydaje nowoutworzony Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź).Niemniej jednak należy zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. Z kolei w poz. 11 tego załącznika wymieniono usługi sklasyfikowane w grupie ex 92 PKWiU związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem 1) - z wyłączeniem:1) usług związanych z taśmami wideo oraz wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe,5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12,22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),6) działalności agencji informatycznych,7) usług wydawniczych,8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12Przy czym w objaśnieniu zawarto iż "1)" dotyczy wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Ustawodawca nie zdefiniował w ustawie o podatku od towarów i usług pojęcia "systematycznego". Opierając się na wykładni językowej tego pojęcia wg Słownika języka polskiego PWN (wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 1999), "systematycznie" oznacza zgodnie z pewnym systemem, w sposób regularny. Należy dodać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania. Działalnością gospodarczą jest nawet pojedyncza czynność, jeżeli wiąże się z nią zamiar wykonywania w sposób częstotliwy (czyli stały i powtarzalny). Zatem, jeżeli przedmiotem tych umów będzie udostępnianie obiektów sportowych i urządzeń sportowych zakwalifikowanych do grupowania 92.61. - wówczas będzie obowiązywała stawka 7% (zgodnie z poz. 158 załącznika Nr 3 do ustawy). Ponadto prowadzenie działalności komercyjnej w zakresie wstępu na imprezy sportowe bez względu na grupowanie statystyczne, również będzie opodatkowane stawką 7% (poz. 159 załącznika Nr 3 do ustawy), a także bez względu na fakt, iż wszystkie osiągane zyski przeznaczone będą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right