Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.05.2005, sygn. PP I 443/1/91/05, Dolnośląski Urząd Skarbowy, sygn. PP I 443/1/91/05
Spółka zwraca się o zajęcie stanowiska czy prawidłowe będzie udokumentowanie fakturą VAT usług świadczonych na rzecz podmiotu nie będącego bezpośrednim abonentem podatnika.
Podatnik jest operatorem telekomunikacyjnym świadczącym usługi telekomunikacyjne na rzecz różnych podmiotów, w tym podmiotów zarządzających lokalami (nazywanych dalej Wynajmującymi) udostępnianymi podmiotom trzecim (nazywanych dalej Najemcami). Wynajmujący zapewniając usługi telekomunikacyjne w zarządzanych przez siebie lokalach zawierają umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych z Operatorem, wybierając oznaczony plan taryfowy oraz usługi dodatkowe związane z danymi numerami telefonicznymi. Udostępniając lokale Najemcom Wynajmujący udostępniają przydzielone im przez Operatora numery telefoniczne, umożliwiając wykonywanie połączeń telefonicznych z tych numerów. W celu ułatwienia wzajemnych rozliczeń Operator planuje wystawiać faktury za wykonane przez Najemców połączenia bezpośrednio najemcom, o ile zostanie w tym zakresie zmodyfikowana umowa łącząca Wynajmującego z Operatorem. oraz Operator uzyska pisemną informację o danych podmiotu korzystającego z połączeń telefonicznych i jego zgodę na piśmie na obciążanie go z tego tytułu i wystawianie mu faktur VAT.Modyfikacja ww. umowy, dokonywana będzie w formie Zamówienia złożonego Operatorowi przez Wynajmującego i zaakceptowanego przez Operatora (tj. wyboru dodatkowej usługi, za którą będzie pobierana dodatkowa odpłatność).Jak podał Podatnik w uzupełnieniu wniosku, modyfikacja umowy będzie wynikała ze złożonego przez abonenta Zamówienia, na skutek którego Wynajmujący i Operator podpiszą umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych na określony zakres numeracji, obejmującą także zamawianą usługę, lub Wynajmujący i Operatora podpiszą aneks do umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, obowiązującej na dany zakres numeracji, w szczególności poszerzający zakres świadczonych usług.Wystawianie w ww. sytuacji faktur VAT bezpośrednio na Najemców jest prawidłowe i zgodne z art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług, oraz przepisów wykonawczych do niej, gdyż faktury VAT powinny dokumentować wykonane usługi, a więc wskazywać w szczególności rzeczywiście zrealizowane usługi, ich odbiorcę i sprzedawcę. Taki sposób dokumentowania świadczonych usług nie spowoduje jakichkolwiek nieprawidłowości w zakresie rozliczenia podatku VAT:- operator wykaże podatek należny od wykonanych usług;- podmiot, na którego rzecz świadczone były poszczególne usługi (odpowiednio - Wynajmujący i Najemca) otrzyma fakturę dokumentującą usługi wykonane na jego rzecz;Poszczególne usługi na podstawie stosownych: umów, Zamówień, informacji, będą jednoznacznie przypisane do ich odbiorcy (Wynajmujący lub Najemca), wobec czego nie istnieje ryzyko wystawienia ich podwójnie.W oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez podatnika w zapytaniu, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, iż w przedmiotowej sprawie stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Ogólne prawo podatkowe skodyfikowane zostało w jednym akcie prawnym, a mianowicie w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa. Art. 3 pkt 2 tej ustawy stanowi, iż na prawo podatkowe składają się zarówno przepisy ustaw podatkowych jak i wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Ponadto art. 3 pkt 1 określono, iż przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców oraz osób trzecich. Stosownie do przytoczonego przepisu, za ustawy podatkowe należy uznać, oprócz Ordynacji podatkowej, także ustawy regulujące poszczególne podatki oraz wydane na ich podstawie akty wykonawcze.Zatem organ podatkowy jest obowiązany udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania wyłącznie prawa podatkowego. Poza tym zakresem znajduje się kwestia analizy i oceny umów cywilnoprawnych lub zmian mogących być w nich dopiero dokonanymi np. w formie Zamówienia do umowy zawartej pomiędzy Operatorem a Wynajmującym (Abonentem), bowiem kwestie zawieranych umów znajdują uregulowania w prawie cywilnym. Zgodnie z art. 353 kodeksu cywilnego "strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego." Mając na uwadze powyższe organ podatkowy, zajmując stanowisko w sprawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, oparł się na obowiązującym prawie podatkowym, i w związku z tym wyjaśnia co następuje: Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;2.zobowiązanie od powstrzymania się od dokonania czynności lub od tolerowania czynności lub sytuacji;3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.Świadczący usługi i dokonujący dostawy towarów podatnicy o których mowa w art. 15, są w świetle art. 106 ust. 1 ustawy, obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 19 ust. 10 i art. 120 ust. 16, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie. Na podstawie delegacji zawartej w ust. 8 art. 106 Minister Finansów określił szczegółowe zasady wystawiania faktur w rozporządzeniu z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 971). W myśl § 12 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy a także numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy.Z powyższych przepisów wynika, iż na dokumentach wystawionych z tytułu świadczonych usług lub z tytułu dokonania dostawy, należy wymienić podatnika (sprzedawcę) i nabywcę (kupującego).W opinii tutejszego organu podatkowego, z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż świadczenie usług telekomunikacyjnych, nawet po modyfikacji w formie Zamówienia, będzie dokonywane przez Operatora nadal wyłącznie dla Wynajmującego. Zatem, zgodnie z ww. powołanymi przepisami, na fakturach wystawionych za świadczone usługi telekomunikacyjne jako sprzedawca powinien figurować Operator, natomiast jako nabywca powinien być wymieniony Wynajmujący, ponieważ są stronami przeprowadzanej transakcji.Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy prawa i przedstawiony przez podatnika stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że udokumentowanie fakturą VAT usług świadczonych na rzecz podmiotu nie będącego bezpośrednim abonentem podatnika, nie będzie prawidłowe.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right