Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.06.2005, sygn. POIV-443/22/05, Urząd Skarbowy w Zamościu, sygn. POIV-443/22/05
Czy kwoty partycypacji wpłacone przez przyszłych najemców lokali mieszkalnych ma podstawie zawartych umów do Towarzystwa Budownictwa Społecznego podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.03.2005 r. bez znaku uzupełnionego pismem z dnia 28.06.2005 r. znak L.dz. 263/05 w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe.UZASADNIENIE Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Towarzystwo Budownictwa Społecznego jest spółką działającą na podstawie Kodeksu spółek handlowych oraz ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (jednolity tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.). Spółka buduje lokale mieszkalne na wynajem, które są w 70% finansowane kredytem z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, a w 30% z innych źródeł. Jednym z tych innych źródeł finansowania inwestycji są środki pieniężne pochodzące z wpłat partycypacji. Jak wynika bowiem z zapisu art. 29 a ust. 1 i 2 w/w ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego osoba fizyczna może zawrzeć z towarzystwem umowę w sprawie partycypacji w kosztach budowy lokalu mieszkalnego, którego będzie najemcą, przy czym kwota partycypacji nie może przekroczyć 30% kosztów budowy tego lokalu. Wpłaty te stanowią udział w kosztach budowy i są źródłem jej finansowania, jednak partycypujący nigdy nie staje się właścicielem lokalu mieszkalnego, którym czasowo dysponuje. Zdaniem Strony przedmiotowa partycypacja w kosztach budowy lokalu mieszkalnego wpłacana przez przyszłych najemców lokali nie podlega ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Odnosząc się do przedstawionego w piśmie Spółki zagadnienia należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 5 ust. 1 w/w ustawy o PTU opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2) eksport towarów;3) import towarów;4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.W myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Jednocześnie jak wynika z treści art. 29 ust. 1 i 2 w/w ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze. W omawianym przypadku partycypant zawiera z Towarzystwem Budownictwa Mieszkaniowego umowę udziału w kosztach budowy lokalu mieszkalnego, którego będzie najemcą. Partycypacja nie stanowi wkładu budowlanego czy mieszkaniowego, nie daje prawa własności lokalu mieszkalnego, którego właścicielem pozostaje zawsze TBS, najemca płaci z tytułu najmu tego lokalu odrębnie ustanowiony czynsz. Wpłacona partycypacja nie ma żadnego wpływu na kształtowanie się stawek czynszu za najem lokali mieszkalnych w TBS, który regulowany jest w/w ustawą z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Ponadto w myśl art. 29 a ust. 3 i 4 w/w ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego w przypadku zakończenia najmu i opróżnienia lokalu kwota partycypacji, o której mowa w ust. 1, podlega zwrotowi najemcy nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia opróżnienia lokalu. W dniu zwrotu kwota partycypacji powinna odpowiadać kwocie stanowiącej odsetek aktualnej wartości odtworzeniowej lokalu równy udziałowi wniesionej przez najemcę kwoty partycypacji w kosztach budowy lokalu. W przypadku gdy umowa najmu uzależnia termin zwrotu kwoty partycypacji od zawarcia umowy najmu danego lokalu z następnym najemcą, zwrot kwoty partycypacji następuje z dniem zawarcia tej umowy, jednak nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia opróżnienia lokalu. Tak więc jako świadczenie zwrotne w określonym terminie umowa partycypacji nie spełnia tak definicji dostawy towarów z art. 7 jak również definicji świadczenia usług z art. 8 w/w ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle powyższego partycypacja w kosztach budowy lokalu mieszkalnego, nie będąc elementem ceny lokalu, nie stanowi obrotu i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right