Interpretacja
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.05.2005, sygn. PP.2-448/I/383/04, Izba Skarbowa w Lublinie, sygn. PP.2-448/I/383/04
czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług premia pieniężna otrzymana z tytułu realizacji zakupów o określonej wartości i terminowego realizowania płatności za nabyte towary i w którym momencie powstaje obowiązek podatkowy z tytułu wydania towarów -leków refundowanych z budżetu państwa?
Na podstawie art. 14b § 2 ( w brzmieniu obowiązujący na dzień 31 grudnia 2004 roku) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) - po zweryfikowaniu informacji Naczelnika Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej zawartej w piśmie Nr PP/443-57/04 z dnia 14 lipca 2004 roku na złożone zapytanie wyjaśniam co następuje. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i ich części oraz grunty, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Natomiast świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy ( art. 8 ust. 1 ustawy) Z treści przedłożonego pisma wynika, że Apteka otrzymuje premię pieniężną polegającą na wypłacie pewnej kwoty po spełnieniu postawionego warunku tj. zakupu o określonej wartości lub zapłaty za towar w wyznaczonym terminie. Uzyskana premia nie powoduje obniżki ustalonej wcześniej ceny jednostkowej nabytych towarów. W tej kwestii należy stwierdzić. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne są wypłacane. Jeżeli podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu terminowej płatności za zakupiony towar w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą i nie mogą być traktowana jako rabat - w takich przypadkach należy uznać, że wypłacone premie związane są z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego takie premie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży powstaje z chwilą wydania towaru. Podstawę opodatkowania z tytułu sprzedaży towarów stanowi obrót czyli kwota należna ( art. 29 ust. 1 ustawy). Jako kwotę należną z tytułu wydania leku ( wyrobu medycznego ) należy rozumieć cenę jaka została ustalona na dany towar. W świetle przepisów art. 5 ustawy z dnia 5 lipca 2001r. o cenach ( Dz. U. Nr 97, poz. 1050, z późn.zm.) na leki i materiały medyczne przepisywane bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością stosuje się ceny urzędowe hurtowe i detaliczneCeny ustalonej urzędowo nie obniża się. W świetle przepisu z art. 29 ust. 1 ustawy obrót podlega zmniejszeniu o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów ( bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Sprzedaż dokonywana na rzecz osób fizycznych winna być ewidencjonowana przy zastosowaniu kas rejestrujących. Paragon fiskalny potwierdzający sprzedaż winien zawierać (obligatoryjnie) m.in. cenę jednostkową towaru ( §4 ust. 1 pkt6 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników - Dz. U. Nr 108, poz. 948, z późn.zm.). W związku z tym cena uwidoczniona na paragonie musi być ceną urzędową ( w przypadku gdy taka cena została ustalona). Przepisy zacytowanego rozporządzenia nie przewidują odstępstwa od tej zasady i nie zezwalają na ewidencjonowanie części ceny, bądź na odstąpienie od zaewidencjonowania sprzedaży towaru. Przepisami art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług został ustanowiony obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, w przypadku gdy podatnik dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych. Ewidencja przy wykorzystaniu kasy rejestrującej jest szczególną formą ewidencji, która winna zawierać dane służące do sporządzenia deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7, m.in. przedmiot opodatkowania i podstawę opodatkowania, wysokość podatku należnego.Reasumując, sprzedaż przez apteki leków i wyrobów medycznych wydawanych za częściową odpłatnością lub bezpłatnie uprawnionym osobom na podstawie przepisów szczególnych winna być zaewidencjonowana przy zastosowaniu kas rejestrujących w momencie wydania towaru, według obowiązujących cen sprzedaży. Uzupełniając udzieloną informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego zawartą w piśmie z dnia 14 lipca 2004r. (znak: PP/443-57/04) Naczelnika Urzędu Skarbowego w Białej Podlaskiej odnośnie pytania drugiego informuję, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obrotem, będącym podstawą opodatkowania, jest nie tylko kwota należna od nabywcy z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, lecz także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Do dopłat, o których mowa w przytoczonym przepisie, stanowiących obrót będący podstawą opodatkowania, zaliczyć należy również refundację za leki otrzymaną przez apteki z Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ). Obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika ( art. 19 ust. 21 cytowanej ustawy). Powyższy przepis oznacza, iż obowiązek podatkowy od otrzymanej refundacji z NFZ powstanie u podatnika z chwilą, gdy kwota refundacji wpłynie na jego konto w banku. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu refundacji, obowiązek podatkowy powstaje w tej części. Stawką właściwą dla refundacji będzie taka stawka, jaką opodatkowuje się dostawę leku podlegającego refundacji. Jeśli chodzi o obowiązek podatkowy od tej części należności za lek, którą płaci nabywca, obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, a więc z chwilą wydania leku, bądź jeśli dostawa towaru powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania leku ( art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług). Reasumując, podatek od towarów i usług należny od dopłat otrzymywanych z Narodowego Funduszu Zdrowia należy wykazać dopiero w miesiącu wpływu gotówki na rachunek bankowy podatnika. Ze względu na to, iż niezależnie od tego, jaką część płatności za lek reguluje pacjent, specyfika ewidencjonowania sprzedaży poprzez kasę rejestrującą powoduje, że w miesięcznych raportach fiskalnych figuruje 100% wartości sprzedaży i należny od tej wartości podatek VAT. Podatek należny na koniec miesiąca dotyczy więc zarówno kwot otrzymanych od kupujących, jak i tych które mają zostać refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Dlatego też do czasu wpływu refundacji na rachunek bankowy podatnika należy zmniejszyć podatek należny o wartość podatku przypadającą na kwotę refundacji.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right