Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.05.2005, sygn. USIII-443/8/05/MS, Urząd Skarbowy w Opocznie, sygn. USIII-443/8/05/MS
W jakim zakresie powiat miałby być zgłoszony do rejestracji dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Czy byłby podatnikiem podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie sprzedaży gruntów i nieruchomości na podstawie aktów notarialnych oraz wynajmu, dzierżawy składników majątkowych?
Starostwo jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie zadań powiatu nałożonych odrębnymi ustawami realizowanych przez tę jednostkę oraz umów cywilnoprawnych zawieranych w imieniu powiatu, z wyjątkiem tych, które są zawierane przez kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych na podstawie upoważnienia Zarządu Powiatu (art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 578 ze zm.). Starostwo Powiatowe jest jedną z licznych jednostek organizacyjnych powiatu. Wszystkie mają status jednostek budżetowych. Podobnie jak inne jednostki organizacyjne (Zespół Szkół, Powiatowy Ośrodek Metodyczny i Kształcenia Ustawicznego) Starostwo Powiatowe jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje podobne czynności podlegające opodatkowaniu (świadczenie usług na rzecz pracowników- prywatne rozmowy z aparatów służbowych, wynajem pomieszczeń oraz inne wynikające z odrębnych ustaw). Ma zatem prawo odliczenia zawartego podatku w kupowanych towarach i usługach służących sprzedaży opodatkowanej. Powiat to nie Starostwo Powiatowe, lecz wszystkie jednostki organizacyjne realizujące zadania powiatu, w tym Starostwo. Z art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 578 ze zm.) wynika, że zadania powiatu realizowane są przy pomocy Starostwa Powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu. Starosta uprawniony jest między innymi do wydawania dowodów rejestracyjnych, pozwoleń czasowych i tablic rejestracyjnych pojazdów, pobierania opłat na podstawie art. 73, 75, ust. 2, art.93 ust.2, art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 ze zm.). Natomiast na podstawie art. 7 ust. 2, art. 18 ust. 1 pkt e, art. 22 a, ust. 4, art. 33 ust. 8, art. 40 i art. 41 ust. 2 ustawy o transporcie drogowym z 26 września 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 204, poz. 2088 ) wydawane są i pobierane opłaty za licencje i zaświadczenia. Z § 24 regulaminu organizacyjnego Starostwa Powiatowego wynika, że zadania te bezpośrednio wykonuje Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego. Zatem faktury za te czynności (zwolnione na podstawie § 8 pkt. 13 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.) wystawia Starostwo i wykazuje w deklaracji VAT. Podobnie jest z innymi zadaniami realizowanymi na mocy ustawy- Prawo budowlane czy też Prawo geodezyjne i kartograficzne-zadania, które na mocy tych ustaw wykonuje Starosta realizowane są przez Wydziały Starostwa Powiatowego. Wszystkie materiały, towary i usługi niezbędne do wykonywania tych zadań nabywane są przez Starostwo Powiatowe a nie przez Powiat. Sprzedaży ww. usług również dokonuje Starostwo Powiatowe, a nie Powiat. W świetle powyższego Starostwo ma wątpliwości, które czynności należałoby ująć w deklaracji składanej w imieniu Powiatu.