Interpretacja
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.04.2005, sygn. US-III/-9/2005, Urząd Skarbowy w Kutnie, sygn. US-III/-9/2005
Kto powinien być stroną umowy i w związku z tym, kto powinien wystawić fakturę VAT za najem lokali użytkowych, właściciel czy jednostka powołana do ich obsługi?
Do przedmiotowego wniosku załączono uchwałę Rady Miasta powołującą Zarząd Nieruchomości Miejskich, statut ZNM oraz zarządzenie Prezydenta Miasta udzielające pełnomocnictwa Dyrektora ZNM.Jak wynika z załączonych dokumentów Uchwałą Rady Miasta z dniem 1 stycznia 2005r. został utworzony zakład budżetowy o nazwie Zarząd Nieruchomości Miejskich. Przedmiotem działania Zarządu jest wykonywanie zadań Miasta w zakresie gospodarki nieruchomościami, w tym utrzymanie lokali służących do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, lokali użytkowych i innych miejskich obiektów.Zarząd działa w oparciu o Uchwałę Nr XXII/271/04 Rady Miasta, ustawę z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 ze zm.), ustawę z dnia 26.06.2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. Nr 17, poz. 733 ze zm.) oraz statut. Nadzór nad zakładem budżetowym sprawuje Prezydent Miasta. Zakładem kieruje dyrektor na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta Miasta. Zarząd Nieruchomości Miejskich nie posiada osobowości prawnej.Zdaniem Podatnika faktury VAT za najem lokali użytkowych powinien wystawiać Zarząd Nieruchomości Miejskich, który w imieniu Miasta zarządza lokalami użytkowymi będącymi własnością Miasta, posiada NIP, REGON i jest podatnikiem podatku od towarów i usług.Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kutnie, po przeanalizowaniu stanu faktycznego stwierdza, co następuje:Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.W myśl natomiast art. 15 ust. 2 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.Zakład budżetowy jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która przejmuje do samodzielnego wykonywania wydzieloną część obowiązków nie wykonywaną przez nikogo innego, prowadzi samodzielną działalność gospodarczą i samodzielną gospodarkę finansową.Zakład budżetowy, który został utworzony w trybie ustawy o gospodarce komunalnej należy uznać za jednostkę organizacyjną, której ustawa o podatku od towarów i usług przyznaje status podatnika VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.Zarząd Nieruchomości Miejskich przejmując obowiązki zarządzania lokalami użytkowymi należącymi do Miasta Kutno przejmuje równocześnie prawo do rozporządzania tymi lokalami "na własny rachunek" w ramach narzuconych obowiązków, tj. m.in. prawo do zawierania umów najmu.Zarząd Nieruchomości Miejskich jako podatnik VAT i strona umowy najmu wystawia fakturę VAT zgodnie z przepisami zawartymi w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right