Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.06.2005, sygn. 1425/021/443/30/05/IW, Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu, sygn. 1425/021/443/30/05/IW

Czy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT premia otrzymywana od dostawcy w ramach programów lojalnościowo-motywacyjnych?

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIENa podstawie: art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60)

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu:stwierdza, że stanowisko podatnika zawarte w piśmie złożonym w dniu 19.04.2005r., przez aptekę, dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE We wniosku złożonym w dniu 19.04.2005r., przez aptekę, przedstawiono następujący stan faktyczny: Wnioskodawca prowadzi aptekę, zaopatrującą się w artykuły farmaceutyczne w szczególności w hurtowni....., na podstawie stałej umowy o współpracy. Dostawca stosuje programy lojalnościowo-motywacyjne. Szczególnym programem jest obietnica premiowania odbiorcy w wypadku, jeśli współpraca z nimi jest dla dostawcy satysfakcjonująca. Szczegółowe zasady tego programu motywującego określone zostały w art. VI umowy o współpracy. Zdaniem Podatnika z postanowień tego art. jednoznacznie wynika, że premiowanie odbiorcy nie może być potraktowane jako udzielanie mu rabatów (nie jest to świadczenie powiązane z konkretnymi dostawami). Nie jest to również, zdaniem Podatnika, wynagrodzenie za jakiekolwiek usługi (brak umownych kryteriów przyznawania premii, warunków po spełnieniu których premia jest wymagalna, brak zobowiązaniowego charakteru tego świadczenia, brak roszczenia o zapłatę premii, nawet po jej przyznaniu). Nie jest to również w żadnym wypadku darowizna na rzecz odbiorcy ze strony hurtowni, a to z tego powodu, że stosowane premie w sposób oczywisty i bardzo skuteczny zachęcają do współpracy z tą hurtownią w nadziei, że w przyszłości będzie szansa ponownego otrzymania premii. Są zatem racjonalnym i gospodarczo uzasadnionym wydatkiem związanym z działalnością hurtowni, którego celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Premie te nie są też same w sobie usługą świadczoną przez dostawcę na rzecz odbiorcy, ani przez aptekę na rzecz dostawcy, gdyż nie prowadzą one do uzyskania świadczenia wzajemnego od apteki na rzecz dostawcy. Nie są zatem ani świadczeniem odpłatnym, ani też płatnością za żadne inne świadczenie. Hurtownia sygnalizuje przyznanie aptece premii notami uznaniowymi co jest zapowiedzią możliwego jej wpływu na rachunek apteki. Dostawca zarachowuje wypłaconą premię jako koszt uzyskania przychodu, a apteka, na podstawie dokumentu o dokonaniu płatności/potrąceniu, jako swój przychód. Podatnik uważa, że w tej sytuacji nie może wystawić faktury VAT, gdyż otrzymywanej premii nie można uznać ani za rabat, ani za usługę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00