Interpretacja
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 15.09.2004, sygn. PP/443/IN/99/BT/2004, Urząd Skarbowy w Brzegu, sygn. PP/443/IN/99/BT/2004
Czy Powiatowy Urząd Pracy dokonując zgłoszenia rejestracyjnego w podatku od towarów i usług stanie się podatnikiem z tytułu prowadzonej działalności, czy tylko w części dotyczącej zwrotu podatku naliczonego dokonującego nabycia towarów lub usług, finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
W myśl art. 14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U Nr 137 , poz. 926 ze zm.) Urząd Skarbowy stosownie do swojej właściwości, na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach , w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Pismem z dnia 19.06.2004r. (19.08.2004r.- data wpływu do tutejszego organu podatkowego) oraz pismem z dnia 11.08.2004r. (02.09.2004r.- data wpływu do tutejszego organu podatkowego) Jednostka wystąpiła z zapytaniem czy Powiatowy Urząd Pracy dokonując zgłoszenia rejestracyjnego w podatku od towarów i usług stanie się podatnikiem z tytułu prowadzonej działalności, czy tylko w części dotyczącej zwrotu podatku naliczonego dokonującego nabycia towarów lub usług, finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Z pism wynika, że w dniu 30.04.2004r. Powiat (reprezentowany przez Starostę oraz Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy ) zawarł umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie o realizację projektu "Aktywizacja społeczno-zawodowa młodzieży Powiatu xxxxxx". Na projekt, realizowany w ramach PROGRAMU PHARE 2002 - Aktywne formy zapobieganiu bezrobocia", otrzymano dotację w wysokości 74.674,59 EURO. Projekt jest wykonywany przez Powiatowy Urząd Pracy.Zgodnie z zatwierdzonym budżetem w ramach projektu istnieje możliwość dokonania zakupu między innymi: kserokopiarki - 1800 EURO, materiałów budowlanych na adaptację pomieszczenia - 2500 EURO, materiałów biurowych - 366 EURO, poczęstunku dla beneficjentów ostatecznych - 330 EURO. Łącznie na zakup towarów usług można przeznaczyć około 11.130 EURO. Cena powyższych towarów i usług obejmuje podatek od towarów i usług. W realizowanym projekcie podatek od towarów i usług nie jest kosztem kwalifikowanym, nie podlega więc finansowaniu ze środków bezzwrotnej pomocy. W szczególnych przypadkach podatnicy korzystający ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, na mocy przepisów zawartych w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr. 97, poz. 970 ze zm.) mogą żądać zwrotu zapłaconego podatku z tytułu nabywania towarów i usług finansowanych ze środków "pomocowych".Zwrot podatku naliczonego przysługuje na mocy §23 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów, za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zgodnie z §25 ust.1 pkt1 cytowanego wyżej rozporządzenia, zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej. W odpowiedzi na ww. pisma, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu wyjaśnia, że pojęcie podmiotów sfery budżetowej jest bardzo szerokie i obejmuje swym zasięgiem podmioty działające w różnych dziedzinach i formach. Do podmiotów tych można zaliczyć: gminy, powiaty, województwa, szpitale, szkoły publiczne, zakłady karne, sądy, ministerstwa i różnego typu urzędy. Podmioty te mogą działać w formach określonych ustawą z dnia 26.11.1998r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014 ze zm.). Podmioty te działają więc jako jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, środki specjalne i fundusze celowe. Podmioty te prowadzą różnorodną działalność obejmująca swym zasięgiem czynności wykonywane przez administrację publiczną, taką np. jak: wydawanie zaświadczeń, zezwoleń, prowadzenie ewidencji, usługi komunalne, usługi w zakresie obronności kraju, usługi edukacyjne. Jednakże podstawowym celem, dla którego podmioty te działają nie jest działalność gospodarcza. Działalność prowadzona przez omawiane podmioty nie jest ze swej istoty działalnością nastawioną na osiąganie zysku. Niektóre z tych podmiotów nie prowadzą w ogóle działalności gospodarczej, dla innych natomiast działalność gospodarcza stanowi tylko część wykonywanych przez te podmioty czynności.Zgodnie z art.15 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.2, bez względu na cel rezultat takiej działalności. Ust.2 art.15 ustawy, stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zarówno gmina, jak i jednostki organizacyjne wykonujące owe zadania własne nie są typowymi podatnikami. Podstawowym elementem decydującym o opodatkowaniu wykonywanych przez nie czynności jest to, czy mają one charakter czynności cywilnoprawnych, czy też są wykonywane z obowiązku narzuconego przez odpowiednie regulacje prawne. Jednostki samorządowe występują zatem w dwojakiej roli. Z jednej strony mogą zawierać zwykłe umowy cywilne, w efekcie których stają się podatnikami na zasadach ogólnych. Z drugiej natomiast realizują jedynie zadania nadane im przez stosowne regulacje. W takim wypadku nie można mówić o ich obciążeniu podatkiem od towarów i usług. Samo istnienie przychodów nie przesądza o opodatkowaniu czynności, która pozwoli je uzyskać. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają bowiem tylko czynności określone w art. 5 ust.1,2 ustawy: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Czynności określone w ust.1 art.5 ustawy podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. Jeżeli dane źródło przychodów nie zostało wymienione w powyższym przepisie, to nie ma mowy o opodatkowaniu. Zgodnie z art.15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jeśli zatem organ władzy publicznej nie wykonuje czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, wówczas jako podmiot nie podlega przepisom ww. ustawy. W związku z tym wykonywane przez taki organ czynności, nałożone odrębnymi przepisami prawa, nie będą podlegały podatkowi od towarów i usług. Chyba, że organ władzy publicznej wykonuje czynności, na podstawie zawartych umów cywilno - prawnych, w tym objęte na podstawie przepisów prawa jego urzędowymi kompetencjami, wówczas w takim zakresie jako podmiot będzie podlegał przepisom ww. ustawy.