Interpretacja
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 27.02.2004, sygn. PP 443-6/2004, Urząd Skarbowy Wrocław-Fabryczna, sygn. PP 443-6/2004
Czy świadczone przez spółkę usługi pośrednictwa pieniężnego, pozostałe są zwolnione z podatku VAT.
Na podstawie art. 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna wyjaśnia, co następuje. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usługi. Do wniosku z dnia 22.01.2004r. Spółka załączyła opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 17.07.2003r., wg której przedstawiony wykaz świadczonych usług na podstawie zawartej umowy przez Wrocławską A. S.A. i Polską Ag., obejmujący: promocję programu poprzez organizowanie bezpłatnych seminariów i konferencji, promocję w prasie i mediach, spotkania z przedsiębiorcami, dystrybucję materiałów promocyjnych, obsługę wniosków o udzielenie i wypłacenie dotacji, raporty o wykonaniu zadań, obsługę administracyjno-techniczną programów dotacji, powielanie materiałów, archiwizowanie, tłumaczenie dokumentów - mieszczą się w grupowaniu PKWiU 65.12.10-00 - "usługi pośrednictwa pieniężnego, pozostałe".Załącznik nr 2 do cytowanej wyżej ustawy zawiera wykaz usług, których świadczenie jest zwolnione z podatku VAT. Zgodnie z powyższym załącznikiem świadczenie usług o symbolu PKWiU 65, wymienione jako usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem: działalności lombardów (z wyjątkiem usług świadczonych przez banki), usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy i usług doradztwa finansowego i maklerów, jest zwolnione z podatku od towarów i usług.Zatem jeżeli wykonywane przez Spółkę usługi mieszczą się w grupie PKWiU 65 to ich świadczenie jest zwolnione z podatku VAT.Tutejszy organ zwraca jednak uwagę, iż ust. 6 ustawy z dnia 4 grudnia 2002 r. zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, ustawę o oznaczaniu wyrobów znakami akcyzy oraz ustawę - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 213 poz. 1803), wprowadzono zapis zgodnie z którym - w przypadku gdy po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy wprowadzone zmiany do ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, dotyczące nowych oznaczeń klasyfikacyjnych towarów i usług oraz obiektów budowlanych (PKWiU, PKOB) prowadziłyby do zmian dotychczas stosowanych stawek podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego albo prowadziłyby do zwolnienia od podatku lub opodatkowania, podatnik stosuje stawki lub zwolnienia określone w ww. ustawie w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2002r. Kierując się wykładnią normy art. 6 ustawy z dnia 4 grudnia 2002r. należy uznać, iż wolą ustawodawcy było zachowanie zwolnień i stawek podatkowych obowiązujących do 31 grudnia 2002r. Jednakże przedmiotowa zasada dotyczy wyłącznie takiego stanu, w którym zmiana nomenklatury statystycznej ma wpływ na zmianę opodatkowania (zmianę stawki, zwolnienie), nie dotyczy natomiast zmian dokonanych w omawianym akcie prawnym, tzn. stanu gdy ustawodawca wyłączył, wykreślił z preferencji podatkowej określone towary lub usługi. Taką wykładnię potwierdza również przepis art. 5 ustawy nowelizacyjnej, zgodnie z którą - zmiany w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz w kluczach powiązań pomiędzy tymi klasyfikacjami, wprowadzone po dacie wejścia w życie niniejszej ustawy nie powodują zmian wysokości opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Reasumując - tylko i wyłącznie sama zmiana nomenklatury statystycznej towaru lub usługi nie pociąga za sobą zmiany w opodatkowaniu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right