Interpretacja
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 01.03.2004, sygn. PP 443/153/6i/04, Urząd Skarbowy Wrocław-Stare Miasto, sygn. PP 443/153/6i/04
Czy prawidłowe jest stosowanie stawki podatku VAT od prowizji komisanta w takiej wysokości stawki w jakiej podlega sprzedaż komisowa danego towaru.
Wskazuje się, iż rozwiązanie powyższego problemu tkwi zarówno w przedmiocie świadczonej czynności, czyli w przedmiocie opodatkowania, jaki i w kwocie należnej z tytułu sprzedaży pośrednictwa danego towaru, czyli w podstawie opodatkowania VAT. Po pierwsze, przedmiotem świadczonej czynności jest sprzedaż towaru, po drugie zaś świadczenie usługi pośrednictwa, z tytułu wykonania której pośrednik otrzymuje stosowne wynagrodzenie, najczęściej w formie prowizji. Skoro zatem świadczone są dwie czynności to i przedmiotem opodatkowania będzie odrębnie sprzedaż towaru, odrębnie sprzedaż usługi pośrednictwa. Przypadki kiedy prowizje i inne wynagrodzenia z tytułu wykonywania umów agencyjnych, zlecenia i pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze związanych ze świadczoną usługą lub sprzedawanym towarem są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką obniżoną - wyraźnie przewidują przepisy prawa. Przepisem § 67 ust. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministerstwa Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) zwolniono od podatku od towarów i usług prowizje i inne wynagrodzenia z tytułu wykonywania umów agencyjnych, zlecenia i pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze związane ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku zgodnie z załącznikiem nr 2 do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Zwolnienie od podatku od towarów i usług dotyczy również prowizji i innych wynagrodzeń z tytułu wykonywania umów agencyjnych, zlecenia i pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze w obrocie nieruchomościami (§ 67 ust. 1 pkt 5 lit. b) cytowanego rozporządzenia o VAT). Pozostałe w zasadzie prowizje i wynagrodzenia z tytułu wykonywania ww. umów pośrednictwa opodatkowane są stawką 22%. Tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż zgodnie z definicją sprzedaży zawartą w § 2 pkt 9 cytowanego wyżej rozporządzenia, pod pojęciem sprzedaży rozumie się czynności wymienione w art. 2 ust. 1-3 ustawy, z wyjątkiem importu towarów. Zgodnie zaś z przepisem § 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) zwalnia się od podatku od towarów i usług sprzedaż, z wyjątkiem eksportu, której przedmiotem są rękopisy oraz prace artystyczne (PKWiU ex 92.31.10), z wyłączeniem: biżuterii artystycznej, wyrobów rękodzieła ludowego i artystycznego wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy, wyrobów fajansowych i pozostałych wyrobów z ceramiki szlachetnej, ssaków i ptaków łownych spreparowanych oraz archiwaliów aktowych. Przepis ten ma charakter zwolnienia przedmiotowego, gdyż dotyczy ograniczenia przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wynika z niego wprost, że odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 2 ustawy, w tym także czynności wynikające z umowy komisu, których przedmiotem są prace artystyczne (ex 92.31.10), są zwolnione od podatku i usług. A zatem zwolnienie to dotyczy również prowizji należnej komisantowi przy sprzedaży komisowej wyżej wskazanych towarów.Natomiast w przypadku gdy przedmiotem umowy komisu są towary objęte stawką 3% zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy o podatku od towarów i usług wówczas uzyskana prowizja opodatkowana jest stawką 22%.