Interpretacja
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 24.08.2004, sygn. POIV-443/96/04, Urząd Skarbowy w Zamościu, sygn. POIV-443/96/04
Jak należy rozliczyć podatek VAT w przypadku wystawienia faktur korygujących z powodu zastosowania pierwotnie zaniżonej stawki podatku? Jak powinna wyglądać ewidencja sprzedaży zawierająca takie faktury?
W odpowiedzi na pismo z dnia 23.06.2004 r. bez znaku w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego uprzejmie informuję: Przedstawione w piśmie zagadnienie znajduje swoje uregulowanie w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971). Zgodnie z §19 i § 20 w/w rozporządzenia w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. W myśl § 20 ust. 4 w/w rozporządzenia nabywca otrzymujący fakturę korygującą:1)jest uprawniony do podwyższenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, w rozliczeniu za kwartał, w którym fakturę otrzymali - jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje zwiększenie podatku naliczonego, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy;2)jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, w rozliczeniu za kwartał, w którym fakturę otrzymali - jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje obniżenie podatku naliczonego.Przepisu w/w § 20 ust. 4 pkt. 2 w/w rozporządzenia nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik nie rozliczył podatku określonego w fakturze, której korekta dotyczy. Sposób rozliczenia u sprzedawcy wystawionych przez niego faktur korygujących uzależniony jest od przyczyn, które legły u podstaw konieczności wystawienia takiej faktury. W przypadku zaniżenia zobowiązania podatkowego za dany miesiąc w wyniku zastosowania niewłaściwej stawki podatkowej ( 7% zamiast 22%), sprzedawca naprawiając swój błąd poprzez wystawienie faktur korygujących, winien dokonać rozliczenia tego podatku za okresy w których powstał z tego tytułu obowiązek podatkowy. Zgodnie z art. 19 ust. 1 i ust. 4 w/w ustawy o PTU, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Przepis ten uzależnia powstanie obowiązku podatkowego od terminu wydania towaru lub wykonania usługi. Z tego względu w rozpatrywanym przypadku wystawione faktury korygujące prostują nieprawidłowości z tytułu rozliczenia VAT od zdarzeń, dla których obowiązek podatkowy powstał wcześniej. Zważywszy, iż podatek VAT rozliczony jest miesięcznie, winien być wykazany w rozliczeniu okresów w których powstał obowiązek podatkowy. Powyższe koresponduje z przepisami art. 99 ust. 1 i art. 103 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, które za okres rozliczeniowy w podatku od towarów i usług przyjmują okres jednego miesiąca. W świetle powyższego błędne jest Pana stanowisko, że powyższe zagadnienie nie posiada uregulowania w przepisach podatkowych. Zasady prowadzenia ewidencji dla celów podatku od towarów i usług zostały uregulowane w przepisach art. 109 w/w ustawy. Zgodnie z ust. 3 wskazanego artykułu podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych a art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.Wobec tego, iż przepisy nie określają wzoru ewidencji VAT to ewidencję sprzedaży ( w tym również zawierającą korekty) będzie stanowić każda ewidencja spełniająca warunki w/w art. 109 ustawy o PTU.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right