Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 02.08.2004, sygn. PI/005-966/04/CIP/01, Izba Skarbowa w Gdańsku, sygn. PI/005-966/04/CIP/01
1. Wątpliwości Podatnika budzi kwestia czy kary umowne za przestój pojazdu opodatkowane są podatkiem VAT. Z opisu przedstawionego przez Podatnika wynika, że kary umowne mogą stanowić założony element transportu, jeśli zleceniodawca z góry zakłada, że termin za/rozładunku nie jest ściśle określony i zgadza się w związku z tym sfinansować postój tak, aby odebrać towar możliwie najszybciej. Możliwa jest również sytuacja, w której przestój nie jest z góry ustalony i narusza warunki zlecenia w związku z czym zaburzony zostaje harmonogram realizacji kolejnych zleceń i na tej podstawie naliczane są kary umowne zgodnie z warunkami zawartej umowy. W ocenie Podatnika w pierwszej sytuacji koszty przestoju powinny być opodatkowane tak jak usługa transportowa i wystawiana powinna być faktura VAT, natomiast w drugiej sytuacji naliczona kara umowna nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i wystawiana powinna być jedynie nota księgowa. 2. Podatnik pyta jaka stawka podatku VAT powinna być stosowana do usług transportu międzynarodowego w imporcie, tj. czy prawo do stawki podatku w wysokości 0% ma jedynie spedytor wystawiający fakturę bezpośrednio na rzecz importera czy też jego podwykonawcy, tj. kolejni spedytorzy i przewoźnicy mogą również stosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% na terenie kraju na podstawie kopii dokumentu SAD, przy założeniu, że wartość usługi określona na tym dokumencie jest wyższa niż wartość zafakturowanej przez nich usługi. Według Podatnika każdy spedytor i przewoźnik, który dysponuje kopią dokumentu SAD ma prawo do zastosowania stawki 0% VAT z uwagi na brak jakichkolwiek ograniczeń w tym zakresie nałożonych przez art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy. 3. Kolejne pytanie dotyczy sposobu opodatkowania usługi transportu odbywającej się na trasie Szwajcaria - Niemcy - Polska, w sytuacji kiedy Podatnik nie dysponuje dokumentem SAD. Zgodnie z przedstawioną oceną usługa ta opodatkowana powinna być stawką 22% VAT w Polsce i nie powinna podlegać opodatkowaniu w Niemczech. 4. Podatnik korzysta z usług przewoźnika rosyjskiego dokonującego transportu na trasie z Berlina do Moskwy i ma wątpliwości w jaki sposób należy naliczyć podatek VAT na fakturze wewnętrznej wystawianej w związku z importem usługi przewozu. Według Podatnika prawidłowym rozwiązaniem byłoby opodatkowanie importu usługi podatkiem VAT w wysokości 22% w części wykonywanej na terenie kraju. 5. Kolejne pytanie dotyczy tego, czy z art. 88 ust. 4 ustawy wynika konieczność zbierania od podwykonawców oświadczeń, które stwierdzałyby, że są oni czynnymi podatnikami VAT. W ocenie Podatnika nie ma takiej konieczności. 6. Czy przy dokonywaniu transportu towarów z Rosji do Niemiec możliwość zastosowania stawki 0% VAT na odcinku krajowym jest uzależniona od faktu dysponowania kopią niemieckiego SAD? Według Podatnika transport na tej trasie nie może być uznany za import towarów w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy, w związku z czym nie musi on dysponować tym dokumentem. 7. Kolejne pytanie dotyczy stawki podatku VAT dla transportu multimodalnego z Holandii na Ukrainę, którego część na odcinku Holandia - Brześć wykonuje Podatnik. Przedstawiono stanowisko, zgodnie z którym Podatnik może zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0%, jeśli na liście przewozowym znajduje się pieczątka Urzędu Celnego, który potwierdza wywóz towaru za granicę. 8. Podatnik przedstawił dwa stany faktyczne dotyczące wykonywania usług spedycji związanych z wewnątrzwspólnotowym transportem towarów. W pierwszej sytuacji transport odbywa się z Hiszpanii do Włoch na zlecenie klienta z Francji, który nie podał NIP, zaś w drugiej z Niemiec do Polski na zlecenie polskiego klienta, który nie podał NIP. Podatnik pyta czy w takiej sytuacji, pomimo, że zgodnie z postanowieniami ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia są odpowiednio Hiszpania i Niemcy, przysługuje mu prawo do naliczenia polskiego podatku VAT. 9. Kolejne pytanie Podatnika dotyczy brzmienia § 12 pkt 15 Rozporządzenia Ministra Finansów z 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971), zgodnie z którym "Faktury wystawiane przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, świadczących usługi określone w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają adnotację, iż podatek rozlicza nabywca." W związku z treścią powyższego przepisu Podatnik pyta czy wystawiane przez niego podatnikom zagranicznym faktury również powinny zawierać taką adnotację oraz co zrobić w sytuacji, kiedy na otrzymanej od kontrahenta zagranicznego fakturze nie ma powyższej klauzuli, tj. czy w takim przypadku nie jest zobowiązany do naliczenia podatku. 10. Ostatnie postawione przez Podatnika pytanie dotyczy zweryfikowania poprawności postępowania przy wystawianiu faktur za wykonane usługi spedycji świadczone na różnych trasach na rzecz zleceniodawców polskich oraz pochodzących z krajów unijnych w sytuacji podania i niepodania przez nich numerów, pod którymi są zidentyfikowani na potrzeby podatku od wartości dodanej, jak również na rzecz zleceniodawców z państw trzecich. Podatnik pyta także o sposób naliczania podatku VAT na fakturach wewnętrznych wystawianych w związku z zakupem usług przewozu od przewoźników unijnych i z państw trzecich.