Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 13.09.2004, sygn. PI/005-1392/04/CIP/01, Izba Skarbowa w Gdańsku, sygn. PI/005-1392/04/CIP/01
Wnioskodawca pyta czy przedmiotowe czynności wykonywane na podstawie ustaw są czynnościami administracyjnymi zwolnionymi z VAT i czy opłaty z tego tytułu wlicza się do obrotu, uwzględniając je w ewidencji sprzedaży rejestru VAT.Czy w przypadku uznania, że przedmiotowe czynności nie podlegają regulacji ustawy o VAT (art. 15 ust. 6) to czy podatnik podatku VAT jedynie w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych może na tę okoliczność wystawić "zwykły rachunek".W ocenie Podatnika czynności wykonywane na podstawie powołanych wyżej ustaw są czynnościami publiczno-prawnymi i nie podlegają pod ustawę o VAT, bowiem ustawodawca określił pobieranie opłat za te czynności w odrębnych przepisach. W myśl art. 15 ust. 6 organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy nie są podatnikami podatku VAT, z wyjątkiem sytuacji gdy wykonują czynności cywilno-prawne. Jako podstawę prawną uzasadniającą wystawienie "zwykłego rachunku" w omawianych okolicznościach wskazano przepis § 23 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97, poz. 971).