Interpretacja
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 23.12.2004, sygn. PD/423-133/04/37698, Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej, sygn. PD/423-133/04/37698
Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego w pisemnym zapytaniu, Spółka świadczy usługi opieki serwisowej sprzętu informatycznego, które zgodnie z umową zawartą z klientem trwają przez określony okres, np. 12 lub 24 miesiące, a fakturowanie ma miejsce w pierwszym miesiącu obowiązywania umowy na całość należnej kwoty, za cały okres opieki przewidziany umową; klient również dokonuje płatności na pełną kwotę wskazaną na fakturze, na początku okresu obowiązywania opieki serwisowej. Wątpliwość Spółki, budzi moment i wysokość zaliczenia wartości świadczonych usług do przychodów podatkowych. Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), za przychody związane z działalnością gospodarczą osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3 c i 3 d, dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym: 1.wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub, 2.wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty lub, 3.otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia - w pozostałych przypadkach. Jeżeli więc faktura nie została wystawiona lub została wystawiona po wykonaniu usługi, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym wykonano usługę. Reasumując, w świetle powyższych uregulowań prawnych w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym o momencie powstania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych decyduje moment wystawienia faktury.