Interpretacja
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 22.04.2004, sygn. 2472PP-443/15/23/2004/IK-2099, Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej, sygn. 2472PP-443/15/23/2004/IK-2099
Jaką stawkę VAT należy stosować w stosunku do przewodów przeznaczonych dla budownictwa po nowelizacji ustawy VAT, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.?
Dla ustalenia prawidłowej stawki podatku VAT niezbędne jest ustalenie grupowania zgodnie z Systematycznym Wykazem Wyrobów obowiązującym w statystyce przed wprowadzeniem nomenklatury PKWiU. Taki sposób interpretacji wynika z obowiązujących od 1.01.2003 r. zmian w zakresie podatku VAT, które zostały wprowadzone ustawą z dnia 4.12.2002 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, ustawy o oznaczaniu wyrobów znakami skarbowymi akcyzy oraz ustawy Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 213, poz. 1803), a także z obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 31.03.1995 r. w sprawie ogłoszenia załączników do ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, z uwzględnieniem nomenklatury wynikającej z Klasyfikacji Wyrobów i Usług w zakresie usług (Dz. U. Nr 44, poz. 231). Zgodnie z pkt 2 tego obwieszczenia, zmiana nomenklatury wynikającej z zarządzenia Nr 47 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 29.12.1993 r. w sprawie Klasyfikacji wyrobów i usług nie powoduje zmian wysokości opodatkowania podatkiem od towarów i usług po dniu 31.03.1995 r. Zmiany te dotyczą m. in. dostosowania załączników zawierających wykaz towarów i usług, do których stosowane są obniżone stawki podatku od towarów i usług, do aktualnie obowiązujących klasyfikacji statystycznych tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług oraz Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Zmiany załączników wynikały z konieczności dostosowania klasyfikacji statystycznych wykorzystywanych na potrzeby VAT do klasyfikacji stosowanych w statystyce publicznej, gdyż w świetle art. 54 ust. 4 ustawy o podatku VAT, do dnia 31.12.2002 r. na potrzeby tego podatku były wykorzystywane klasyfikacje statystyczne obowiązujące przed 1.07.1997 r. m. in. Systematyczny Wykaz Wyrobów (SWW). Wprowadzone zmiany miały charakter techniczny i nie powinny spowodować zmian wysokości opodatkowania podatkiem VAT oraz podatkiem akcyzowym. W przypadku gdyby taka sytuacja nastąpiła, wprowadzona została regulacja zabezpieczająca przed zmianą stawek podatkowych ze względu na zmianę klasyfikacji. Zgodnie bowiem z art. 5 nowelizacji ustawy o VAT, zmiany wprowadzone po 1.01.2003 r. w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz w kluczach powiązań pomiędzy tymi klasyfikacjami, nie powodują zmian wysokości opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Natomiast w sytuacji, gdyby po 1.01.2003 r. wprowadzone zmiany do ustawy dotyczące nowych oznaczeń klasyfikacyjnych towarów, usług oraz obiektów budowlanych prowadziły do zmiany dotychczas stosowanych stawek podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego albo zwolnienia od podatku lub opodatkowania, podatnik jest obowiązany do stosowania stawek lub zwolnień określonych w ustawie w brzmieniu obowiązującym na dzień 31.12.2002 r. (art. 6 ww. ustawy). Zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt. 2a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm - w brzmieniu obowiązującym na dzień 31.12.2002 r.) opodatkowaniu podatkiem według stawki 7 % podlega również sprzedaż w okresie do 31 grudnia 2003 r. materiałów budowlanych i usług (robót) określonych w załączniku Nr 5 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 50. I tak, zgodnie z powołanym powyżej przepisem prawnym, sprzedaż przewodów elektroenergetycznych instalacyjnych, uzbrojonych i kabelkowych - SWW 1123-1,-2,-3, (ujęto w poz. 41 załącznika Nr 5 do ustawy o VAT) w okresie do 31 grudnia 2003 r. podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7 %. O ile podany przez Stronę symbol PKWiU 31.30.13-72.10 - przewody elektryczne nie wyposażone w złączki, na napięcie większe niż 80 V, a mniejsze lub równe 1000V, o średnicy pojedyńczego przewodu mniejszej lub równej 0,51 mm - przewody elektroenergetyczne do układania na stałe, jest odpowiednikiem SWW 1123-1,-2,-3, to pomimo nie ujęcia przedmiotowego PKWiU w załączniku Nr 5 do ustawy o VAT, zgodnie z cytowaną powyżej treścią art. 5 i 6 ustawy nowelizacyjnej, do dnia 31 grudnia 2003 r. przy sprzedaży ww. towarów należało stosować stawkę podatkową w wysokości 7 %. Należy podkreślić, że dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru ciąży na podatniku, który uprawniony jest do korzystania przy tym z pomocy fachowych jednostek. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości może on zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź). Ponieważ, zgodnie z cytowanym powyżej przepisem ustawy, stosowanie obniżonej stawki podatku przy sprzedaży materiałów budowlanych obowiązywało do końca 2003 r., konieczne okazało się zastosowanie zabiegu legislacyjnego pozwalającego na przedłużenie stosowania stawki 7 % m. in. na niektóre materiały budowlane i usługi. Tak więc rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2003 r. (Dz. U. Nr 224, poz. 2229) zmieniono rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.). W związku z nowelizacją od dnia 1 stycznia 2004 r., zgodnie z nowym brzmieniem § 66 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT stawkę podatku wymienioną w art. 18 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % dla materiałów i usług (robót) określonych w załączniku Nr 4 do rozporządzenia. Wskazany przez Stronę symbol PKWiU 31.30.13-72.10 nie został ujęty w załączniku Nr 4 przedmiotowego rozporządzenia, a zatem sprzedaż towarów objętych tym symbolem nie korzysta z preferencyjnej stawki 7 %, a podlega, zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w treści art. 18 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu stawką podstawową 22 %. Zatem stanowisko Spółki zawarte w piśmie z dnia 25.02.2004 r., zdaniem tut. organu, jest prawidłowe.