Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 czerwca 2016 r., sygn. KIO/KD 39/16

Po rozpatrzeniu zastrzeżeń zgłoszonych w piśmie z dnia 16.05. 2016 r. do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych przez Zamawiającego:

Państwowe Gospodarstwo Leśne "Lasy Państwowe"

Nadleśnictwo Świętoszów

reprezentowane przez:

Państwowe Gospodarstwo Leśne "Lasy Państwowe" Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych we Wrocławiu ul. Grunwaldzka 90 50 - 357 Wrocław

dotyczących Informacji o wyniku kontroli doraźnej następczej (znak: KD/23/16/DKUE) z dnia 11 maja 2016 r. w przedmiocie zamówienia na: wykonanie "rozpoznania i oczyszczania saperskiego terenu w Nadleśnictwie Swiętoszów: część I - Swiętoszów 1; część 2 -Swiętoszów 2"

Krajowa Izba Odwoławcza w składzie:

Przewodniczący: Agata Mikołajczyk Członkowie: Grzegorz Matejczuk

Aneta Mlącka

wyraża następującą opinię:

zastrzeżenia nie zasługują na uwzględnienie.

Uzasadnienie

W Informacji o wyniku kontroli podano, że zamówienie cyt.: (...) na rozpoznanie i oczyszczanie saperskie terenu w Nadleśnictwie Świętoszów: część I - Świętoszów 1, część II -Świętoszów 2, będące przedmiotem niniejszej kontroli jest elementem projektu pn.: "Rekultywacja na cele przyrodnicze terenów zdegradowanych, popoligonowych i powojskowych zarządzanych przez PGL LP" (nr projektu: POIS.02.02.00-00-001/10). Celem projektu jest przywrócenie zdegradowanym terenom powojskowym wartości przyrodniczych i użytkowych. Beneficjentem projektu jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (dalej PGL LP). Za realizację projektu odpowiada Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych (dalej CKPŚ), które jest jednostką PGL LP. Jednym z zadań wykonywanych w ramach niniejszego projektu jest oczyszczenie saperskie terenów w obrębie 57 nadleśnictw, leżących w 15 Regionalnych Dyrekcjach Lasów Państwowych. Konstrukcja projektu zakładała, że zadania te realizowane są przez cywilne firmy saperskie wyłonione w drodze postępowań przetargowych przeprowadzanych przez poszczególne nadleśnictwa (dalej także, jako: "postępowania wykonawcze"). Nadzór nad wykonywanymi pracami saperskimi sprawuje Jednostka Nadzorująca Prawidłowość Wykonywanych Prac (dalej JNPWP), która jest odrębnym podmiotem, wyłonionym w osobnym przetargu". Kontrolujący zwrócił uwagę, że (.) Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych we Wrocławiu przeprowadziła w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie ZP-2710-05/14 na wykonywanie zadań Jednostki Nadzorującej Prawidłowość Wykonywanych Prac (JNPWP) rozpoznania i oczyszczania saperskiego terenu w Nadleśnictwach Bolesławiec i Świętoszów. Termin otwarcia ofert w przedmiotowym postępowaniu przypadał na dzień 23.06.2014 r., natomiast wybór najkorzystniejszej oferty nastąpił w dniu 10.07.2014 r. W dniu 16.10.2014 r. została zawarta umowa nr 51/2014 z wykonawcą SPEC-MAJ L. M. na kwotę 97.469,70 zł brutto. Termin realizacji umowy określono "do dnia 31.08.2015 r." Przedmiotem ww. umowy było wykonywanie przez wykonawcę zadań Jednostki Nadzorującej Prawidłowość Wykonywanych Prac rozpoznania i oczyszczania saperskiego terenu w projekcie "Rekultywacja na cele przyrodnicze terenów zdegradowanych, popoligonowych i powojskowych zarządzanych przez PGL LP". Prace miały być prowadzone dla nadleśnictw Bolesławiec i Świętoszów. Zgodnie z § 4 ust. 1 umowy, do zadań wykonawcy należało: 1) weryfikacja przygotowanych przez CFS (cywilne firmy saperskie) Metodyk prac saperskich, 2) udział w udostępnieniu terenu CFS w każdej z 5 części w każdym z 2 nadleśnictw, 3) prowadzenie kontroli doraźnych na zlecenie zamawiającego, 4) udział w odbiorach częściowych i końcowych prac saperskich - kontroli podlega całość dokumentacji prowadzonej przez CFS oraz uporządkowanie terenu i miejsc detonacji przez CFS; wykonawca prowadzi kontrolę jakościową 10% powierzchni obszarów oczyszczonych przez CFS lub większej, w przypadku powtórzenia kontroli na skutek stwierdzonego nienależytego wykonania umowy przez CFS, 5) weryfikacja miejsca detonacji, osób i urządzeń wykorzystywanych przez CFS w przypadku, gdy w trakcie prowadzenia prac przez CFS zaistnieje konieczność ich zmiany w stosunku do określonych w umowie między nadleśnictwem a CFS, 6) udzielanie wsparcia merytorycznego nadleśnictwom i zamawiającemu, w przypadku konieczności podjęcia decyzji o detonacji znalezionych przez CFS przedmiotów w miejscu odkrycia (bez podejmowania) oraz natrafienia na stanowisko archeologiczne - na żądanie nadleśnictwa/zamawiającego, 7) raportowanie i przekazywanie dokumentów do zamawiającego i nadleśnictw. Zgodnie z § 9 ust. 1 umowy, pracownikami odpowiedzialnymi za realizację umowy ze strony wykonawcy był Pan J. K. i T.F. Integralną częścią umowy była oferta ww. wykonawcy". Dalej wskazano, że "W kontrolowanym postępowaniu wykonawczym w zakresie części I zamówienia oferta złożona przez wykonawcę E. O. - M. działająca pod firmą Biuro Obsługi Inwestycji E. O. - M. została wybrana, jako najkorzystniejsza (pismo z dnia 18.09.2014 r. o wyborze oferty najkorzystniejszej) i w dniu 21.10.2014 r. pomiędzy Nadleśnictwem Świętoszów a niniejszym wykonawcą podpisano umowę nr JZX/165/2014 w sprawie udzielenia zamówienia publicznego. Zgodnie z § 15 ust. 1 umowy nr JZX/165/2014: "wykonawca przyjmuje na siebie obowiązki kierowania pracami i ustanawia pracownika odpowiedzialnego za realizację umowy w osobie: M. R.". W § 15 ust. 2 umowy wskazano: "zamawiający ustanawia (... ) nadzór JNPWP, zgodnie z § 11 ust. 3 niniejszej umowy" [tj. do obowiązków zamawiającego należy zapewnienie nadzoru nad realizacją usługi, którą sprawować będzie JNPWP]. Zgodnie z § 17 ust. 1 umowy, "wykonawca po zakończeniu prac (tj. całkowitym zakończeniu, ale także zakończeniu części prac, za który zamierza wystawić faktury) zgłasza gotowość do przeprowadzenia na danym terenie weryfikacji jakości przeprowadzonych prac, pisemnie do zamawiającego oraz do wiadomości Jednostki Nadzorującej Prawidłowość Wykonywanych. Z § 17 ust. 2 umowy wynika, że JNPWP po zakończeniu całości prac wykonawczych (lub ich części, za które zostanie wystawiona faktura) rozpoczyna kontrolę jakościową na minimalnej powierzchni 10% obszarów oczyszczonych przez wykonawcę. Kontrola ta obejmować będzie obszary wybrane przez zamawiającego i JNPWP. Zgodnie z § 17 ust. 3 umowy, kontroli przez JNPWP w czasie odbioru podlega także całość dokumentacji prowadzonej przez wykonawcę, w tym także dokumentacja prowadzona przez archeologa. W § 10 ust. 1 umowy wprowadzono obowiązek wykonawcy poddania się kontroli "przed przystąpieniem do prac, w ich trakcie oraz także po zakończeniu" m.in. ze strony podmiotu nadzorującego, tj. Jednostki Nadzorującej Prawidłowość Wykonanych Prac rozpoznania i oczyszczania saperskiego. Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 1 umowy, wykonawca w ciągu 14 dni od podpisania umowy przedstawia "Metodykę prowadzenia działań rozpoznania i oczyszczania saperskiego...", w której wskazuje m.in. osoby, które będą wykonywały zadania saperskie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00