Orzeczenie
Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 4 marca 2015 r., sygn. KIO 335/15
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
Protokolant: Paweł Puchalski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 marca 2015 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20 lutego 2015 r. przez wykonawcę Wojewódzką Stację Ratownictwa Medycznego w Łodzi ul. Warecka 2, 91-202 Łódź w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - Wojewódzki Szpital Zespolony ul. Rybickiego 1, 96-100 Skierniewice,
przy udziale wykonawcy Kolumna Transportu Sanitarnego Triomed Sp. z o. o. ul. Diamentowa 4, 20-447 Lublin, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża Wojewódzką Stację Ratownictwa Medycznego w Łodzi ul. Warecka 2, 91-202 Łódź i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy zero groszy ) uiszczoną przez Wojewódzką Stację Ratownictwa Medycznego w Łodzi ul. Warecka 2, 91-202 Łódź tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia -przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Łodzi.
Uzasadnienie
Postępowanie jest prowadzone przez Zamawiającego - Wojewódzki Szpital Zespolony w Skierniewicach w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) [ustawa Pzp lub Pzp). Przedmiotem zamówienia jest "Świadczenie usług transportu medycznego" w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Skierniewicach. Zamówienie zostało podzielone na trzy pakiety. Odwołujący - Wojewódzka Stacja Ratownictwa Medycznego w Łodzi skierował zarzuty w zakresie pakietu 1 i 2 do oferty wykonawcy - Kolumna Transportu Sanitarnego "Triomed" Sp. z o.o. z Lublina [wykonawca Triomed], oraz w zakresie pakietu 2 do oferty wykonawcy - "Medi- Trans" Z. F. ze Skierniewic [wykonawca Medi Trans], wskazując na naruszenie art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp z uwagi na zaniechanie odrzucenia ofert tych wykonawców w sytuacji, gdy żaden ze środków transportu wykazanych w załączniku 6 do oferty nie spełnia wymogów dla ambulansów, którymi zgodnie z wymaganiami Zamawiającego powinny być świadczone usługi określone w Pakietach 1 i 2. Zdaniem wykonawcy środek transportu wykazany nie spełnia wymogów dla ambulansów typu C. W przypadku wykonawcy Medi Trans podniósł również zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp, wskazując, że ten oferent nie przedstawił zgodnie z żądaniem ważnej polisy potwierdzającej, że jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej podmiotu wykonującego działalność leczniczą pomimo, że usługa określona w Pakiecie 2 ma taki charakter. Wnoszący odwołanie podał również, że jego interes w uzyskaniu zamówienia został naruszony w niniejszym postępowaniu, ponieważ oferta Odwołującego powinna zostać uznana za ofertę najkorzystniejszą. W konsekwencji, istnieje możliwość poniesienia szkody przez Odwołującego, a co za tym idzie wykonawca ma interes we wniesieniu odwołania, co dowodzi o spełnieniu przesłanki do skorzystania ze środków ochrony prawnej przewidzianych w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Wskazując na powyższe wniósł o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienie czynności oceny i badania ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności badania ofert i nakazanie odrzucenia ofert wykonawcy Triomed oraz wykonawcy Medi Trans, a w konsekwencji wybór ważnej oferty Odwołującego. W uzasadnieniu odwołania w szczególności stwierdził, że Zamawiający -stosownie do opisu przedmiotu zamówienia zamieszczonego w Rozdziale I siwz - wymagał wykonywania transportu w Pakietach 1-3 środkiem transportu spełniającym "....cechy techniczne i jakościowe określone w Polskich Normach przenoszących europejskie normy zharmonizowane zgodnie z przepisami ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz wymagania dotyczące wyposażenia medycznego zgodnie z aktualnie obowiązującą Polską normą przenoszącą europejskie normy zharmonizowane PN EN 1789: 2008) oraz wytycznymi Ministra Zdrowia określone w załączniku nr 3 do zarządzenia nr 65/2012/DSM Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 17 października 2012 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ratownictwo medyczne (wraz ze zmianami) określone dla ambulansu typu B, C", wykonywania transportu pacjentów określonego w Pakietach 2 i 3 z wykorzystaniem personelu medycznego wykonawcy. Zamawiający w zakresie Pakietu 2, wymagał również zatrudnienia ratownika medycznego, uprawnionego do wykonywania medycznych czynności ratunkowych określonych w zał. 1 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu medycznych czynności ratunkowych, które mogą być podejmowane przez ratownika medycznego (Dz. U. nr 4 poz. 33). Podniósł również, że dodatkowym potwierdzeniem, iż przetarg dotyczy działalności medycznej jest wymóg opisany na str. 7 SIWZ Rozdz. I ust 5 z którego wynika, iż warunkiem podpisania umowy będzie posiadanie zezwolenia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych na używanie pojazdów jako uprzywilejowanych w ruchu drogowym. Z art. 53 ust. 1 pkt 12, ustawy prawo o ruchu drogowym wynika, iż zezwolenia takie może dotyczyć wyłącznie przewozów medycznych w związku z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego. W tym kontekście, co najmniej usługi określone w pakietach 2 i 3 muszą być uznane jako stricte działalność lecznicza. Odwołujący podniósł również, że dla uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości wykonawca w zgłoszonych w dniu 11 grudnia 2014 r. do Dyrektora Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Skierniewicach pytaniach wystąpił między innymi o jednoznaczne potwierdzenie, czy Zamawiający do realizacji zadań określonych w pakietach 1-3 będzie wymagał ambulansu typu C (zał. nr 5 do Odwołania). W udzielonej w dniu 08.01.2015 r. odpowiedzi na zadane pytania (także pytania innych oferentów) Zamawiający ponawia wymóg z SIWZ podstawienia dla wszystkich pakietów ambulansów typu B, C (a zatem C), co potwierdza dodatkowo w udzielonych na pytania odpowiedziach 3, 8, 10. Użyta tam przez Zamawiającego terminologia "monitorowanie podstawowych czynności życiowych", czy też "możliwość wykonywania zaawansowanych czynności ratunkowych" bez wątpliwości wskazuje na ambulans typu C (zał. nr 6 do Odwołania)". W tych okolicznościach, zdaniem Odwołującego, wybór oferty Kolumny Transportu Sanitarnego "Triomed Sp. z o.o. z Lublina w pakiecie 1, w pakiecie 2 zaniechanie odrzucenia oferty "Medi-Trans" Z. F., ze Skierniewic narusza wskazane przepisy ustawy Pzp. Wykonawca podał również, że w zakresie Pakietu 2 i 3 postępowanie zostało unieważnione. Wskazując ponownie na naruszenie art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp wykonawca podkreślił, że (...) Obowiązek odrzucenia oferty opiera się na stanie faktycznym polegającym na tym że zaoferowane przez tego Wykonawcę w Pakiecie 2 usługa jest niezgodna z treścią SIWZ. Pojazd maki Renault Trafie wykazany w zał. 6 do oferty nie może spełniać wymogów określonych dla ambulansów typu C, lecz co najwyżej dla typu B lub A, A1. Zwrócił uwagę na brak w rubryce 6 zał. nr 8 oświadczenia o typie oferowanego ambulansu. W odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp podał, że wykonawca Medi Trans (...) nie przedstawił zgodnie z żądaniem Zamawiającego ważnej polisy potwierdzającej, że jest ubezpieczony w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia, a zatem polisy "Obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotu wykonującego działalność leczniczą". Przeciwnie, w przedstawionej polisie na str. 1 w postanowieniach dodatkowych znajduje się zastrzeżenie, iż "Ubezpieczenie obejmuje transport medyczny. Ubezpieczający nie zapewnia opieki medycznej osób wykonujących zawód medyczny", o czym świadczy również bardzo niska składka (zał. nr 9 do odwołania) nieporównywalna z wysokością składki od ubezpieczenia wymaganego przez Zamawiającego". Zdaniem wnoszącego odwołanie niemożliwość ubezpieczenia stricte medycznej usługi określonej w Pakiecie 2 ma ścisły związek ze statusem prawnym oferenta. Z Księgi Rejestrowej Wojewody Łódzkiego Nr 000000172811 (zał. nr 10 do Odwołania) wynika bowiem, że wykonawca Medi-Trans nie jest uprawniony do wykonywania transportu medycznego będącego przedmiotem pakietu 2 oraz, że wykonawca ten nie przypadkowo nie złożył prawidłowo wypełnionego "Oświadczenia o spełnieniu warunków zawartych w art. 24 ust 1 ustawy Pzp (zał. nr 11 do odwołania).
-
keyboard_arrow_right