Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 7 maja 2009 r., sygn. KIO/UZP 536/09

Prawo zamówień publicznych przewiduje w art. 29 ust. 3, gdy przedmiotu zamówienia nie da się inaczej opisać, niż przez wskazanie znaków towarowych, patentu, pochodzenia, wówczas wskazaniu takiemu towarzyszą określenia „lub równoważny." To samo odnosi się do opisywania przedmiotu zamówienia przy pomocy norm, aprobat, specyfikacji technicznych (art. 30 ust. 4 Pzp). Z kolei przepis art. 30 ust. 5 Pzp wymaga, o ile zamawiający powołuje się na to, że dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym, dokładnego opisu, jakie produkty uznane zostaną za równoważne. Jakimi kryteriami będzie się kierował zamawiający oceniając wyrób za równoważny opisanemu w specyfikacji. Ze względu na jakie właściwości lub parametry, wyrób zostanie zdyskwalifikowany, a oferta odrzucona. Do opisu rozwiązań równoważnych także stosuje się wskazania art. 29 ust. 1 Pzp, że przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Jeżeli zamawiający nie jest w stanie podać zakresu parametrów, odnoszących się do opisanej cechy technicznej, może posłużyć się opisem funkcjonalnym, co dopuszcza art. 30 ust. 6 Pzp. Przy czym ustawodawca zaznaczył, że ma to być dokładny opis przedmiotu zamówienia, poprzez wskazanie wymagań funkcjonalnych. Wówczas po stronie wykonawcy, będzie leżał obowiązek dowiedzenie, że oferowany przez niego wyrób, spełnia wymagania równoważności, w znaczeniu postawionych łącznych możliwości funkcjonalnych, lub innych podanych warunków równoważności.

 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Barbara Bettman

Członkowie: Renata Tubisz

Dagmara - Gałczewska Romek

Protokolant: Magdalena Pazura

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 maja 2009 r. w Warszawie odwołania wniesionego przez Mostostal Warszawa S.A., 02-673 Warszawa, ul. Konstruktorska 11A od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Gminę Głogów Małopolski, 36-060 Głogów Małopolski, Rynek 1 protestu z dnia 7 kwietnia 2009 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00