Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej J. Kokott przedstawiona w dniu 27 stycznia 2022 r., sygn. C43/21

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIK GENERALNEJ

JULIANE KOKOTT

z dnia 27 stycznia 2022 r.(1)

Sprawa C43/21

FCC Česká republika s.r.o.

(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Nejvyšší správní soud [naczelny sąd administracyjny, Czechy])

Odesłanie prejudycjalne Dyrektywa 2010/75/UE Emisje przemysłowe Zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola Istotna zmiana instalacji Wydłużenie okresu składowania odpadów na składowisku






I. Wprowadzenie

1. Jak należy rozumieć pojęcie istotnej zmiany instalacji przy stosowaniu dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych(2)? Dokładniej rzecz ujmując, czy wydłużenie okresu, w którym dodatkowe odpady mogą być przyjmowane przez składowisko odpadów, stanowi istotną zmianę składowiska, jeżeli jednocześnie nie nastąpiłaby zmiana zatwierdzonej maksymalnej powierzchni ani dopuszczalnej całkowitej pojemności składowiska? Trybunał ma odpowiedzieć na to pytanie w niniejszym postępowaniu.

2. Znaczenie pojęcia istotnej zmiany, którego wykładni Trybunał musi dokonać po raz pierwszy, polega na tym, że istotna zmiana instalacji podlega szczególnym wymogom w szczególności w odniesieniu do udziału społeczeństwa i ochrony prawnej osób trzecich zgodnie z art. 20 ust. 2 oraz art. 24 i 25 dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych. Wskazówki dotyczące tej interpretacji może dostarczyć orzecznictwo dotyczące dyrektywy OOŚ(3) i konwencja z Aarhus(4), którą wdrażają uregulowania dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych dotyczące udziału społeczeństwa i ochrony prawnej.

II. Ramy prawne

A. Prawo międzynarodowe konwencja z Aarhus

3. Z uwagi na to, że uregulowania dotyczące udziału społeczeństwa zawarte w dyrektywie w sprawie emisji przemysłowych wdrażają konwencję z Aarhus, należy przedstawić właściwe przepisy tej konwencji.

4. Cel konwencji z Aarhus wynika z art. 1:

W celu przyczynienia się do ochrony prawa każdej osoby, z obecnego oraz przyszłych pokoleń, do życia w środowisku odpowiednim dla jej zdrowia i pomyślności, każda ze Stron gwarantuje, w sprawach dotyczących środowiska, uprawnienia do dostępu do informacji, udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępu do wymiaru sprawiedliwości zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00